Statul român modern: de
la proiect politic la realizarea României Mari
(sec. XVIII - XX)
I. Proiecte de realizare a statului
român modern (sec. XVIII-1859)
Condiţiile care au dus la naşterea
României moderne sunt legate de:
Ø transformările suferite de societatea
româneasca în sec. XVIII şi prima jumătate a sec. XIX;
Ø conjunctura politică internaţinală,
în care “problema orientală” s-a
transformat într-un factor de echilibru european.
I.
Situaţia politică
a Ţărilor Române în sec. XVIII
a. ”Problema orientală” - cadru pentru emanciparea românilor
După
asediul Vienei (1683), s-a accentuat
decăderea Imperiului Otoman iar ”problema orientală” a dobândit un nou conţinut.
Ø În
sec. XVIII concurenţa dintre habsburgi şi Imperiul Ţarist pentru
moştenirea ”omului bolnav” al
Europei (Imperiul Otoman) a generat războaie care au marcat sud-estul
continentului şi au determinat Imperiul Otoman la importante cedări
teritoriale:
o
teatrul
acestor războaie a fost de cele mai multe ori teritoriul Principatelor Române,
pe care un contemporan le caracteriza drept “corăbii în furtună”;
o
deşi
românii se închinaseră turcilor prin tratate “nu ca învinşi ci ca invingători”,
Principatele Române au făcut parte din proiectele de împărţire a Imperiului
Otoman ;
o
înfrângerile
suferite de turci în faţa puterilor creştine au avut drept consecinţă anexarea
unor teritorii româneşti de către statele creştine din vecinătate:
· 1699 - Pacea de la Karlowitz a stabilit
anexarea Transilvaniei de către Imperiul habsburgic;
· 1718 -
Pacea de la Passarowitz a stabilit
anexarea Olteniei şi a Banatului de către Imperiul habsburgic;
· 1739 -
Pacea
de la Belgrad stabilea retrocedarea Olteniei către Ţara Românească,
Banatul rămânând la habsburgi;
· 1775 - Bucovina a fost anexată de Austria;
· 1812 - Pacea de la Bucureşti stabilea
anexarea Basarabiei de către Imperiul Ţarist.
Această
conjunctură a oferit elitelor româneşti posibilitatea să acţioneze pentru
modificarea statului internaţional al Principatelor, având ca fundal proiecţia
statului modern român.
b.
Caracteristicile
regimului fanariot ( 1711 / 1716 - 1821 )
Ø Sec. XVIII românesc a
fost cunoscut şi sub numele de secolul fanariot (1711 /
1716-1821), deoarece la conducerea celor două Principate Române au fost
aduşi domni din cartierul Fanar al Constantinopolului, din familii greceşti,
albaneze şi româneşti (Mavrogheni, Mavrocordat, Caragea, Ipsilanti, Suţu,
Moruzi, Ghica, etc):
o domniile fanariote au
fost instaurate începând cu :
· 1711 în Moldova, după înlăturarea lui Dimitrie
Cantemir;
· 1716 în Ţara Românească, după înlăturarea lui
Constantin Brâncoveanu.
o aducerea fanarioţilor pe tronurile
celor două principate s-a datorat:
· orientării unor domni români către Rusia pentru lupta
antiotomană;
· neîncrederii turcilor în
domnii şi boierii români;
· tendinţei de extindere a
habsburgilor în Moldova şi Muntenia.
Ø “Secolul fanariot” a fost considerat o pată neagră a istoriei
naţionale, o perioadă dominată de boierimea de origine străină, preocupată mai
mult de lux şi fiscalitate decât de dezvoltarea ţării;
o chiar şi în acest context
nefavorabil au putut fi identificate rădăcini ale marilor idei care au
contribuit la modernizarea statului.
Ø S-au evidentiat o serie
de domni
fanarioţi, care, animaţi de spiritul iluminist, au contribuit la
reformarea societăţii:
o
Constantin Mavrocordat;
o
Alexandru Ipsilanti;
o
Constantin Ipsilanti;
o
Grigore al III-lea Ghica;
o
Alexandru Moruzi;
o
Scarlat Callimachi.
Ø Aplicarea reformelor a
fost însă stânjenită de :
o fluctuaţiile dominaţiei
otomane;
o intervenţia turcilor;
o ostilitatea boierimii.
Reformismul Domnesc în timpul regimului fanariot
a) Reforme politice şi
sociale:
Ø Constantin Mavrocordat (1730-1769),
în timpul celor 10 domnii (4 în Moldova
şi 6 în Ţara Românească), a urmărit aplicarea unui program de reforme
care a vizat :
o organizarea sistemului
fiscal;
o desfiinţarea şerbiei (1746 în Ţara Românească
şi 1749 în Moldova), foştii şerbi devenind liberi din punct de vedere juridic,
dar lipsiţi de pământ.
b) Reforme juridice:
Ø în 1780 a fost tipărit primul
cod de legi fanariot din iniţiativa lui Alexandru Ipsilanti- “Pravilniceasca
condică”, cod ce a fost aplicat şi în
Ţara Românească, până în preajma revoluţiei condusă de Tudor Vladimirescu, când
a fost înlocuită cu Legiuirea lui Caragea
(1818);
Ø din iniţiativa domnilor
fanarioţi Scarlat Callimachi (Moldova) şi Ioan Caragea (Ţara Românească) au
fost redactate: “Codul Callimachi” (1817) şi “Legiuirea lui Caragea” (1818).
c) Reforme religioare şi
culturale
Ø În Transilvania, Maria
Tereza:
o a restaurant din raţiuni de stat, prin Edictul
din 1759, ortodoxia pentru a salva unirea religioasă;
o prin Ratio Educationis (1777),
a sporit reţeaua şcolilor rurale
Ø Regimul fanariot a avut
pe de o parte consecinţe pozitive, iar pe de altă parte negative:
o Consecinţe negative:
· exploatarea fiscală
abuzivă, exercitată de stat;
· vânzarea funcţiilor;
· integrarea completă a
Ţării Româneşti şi a Moldovei în sistemul politic şi militar al Imperiului
Otoman;
· dispariţia factorului de
rezistenţă a boierilor pământeni împotriva dominaţiei otomane;
· pierderi teritoriale (
1775- Bucovina, 1821- Basarabia)
o Consecinţe pozitive:
· înregistrarea unor
progrese în domeniul culturii (receptivitate faţă de iluminism);
· realizarea unor reforme
instituţionale (contribuie la unitatea instituţională);
· introducerea legislaţiei
scrise în politica judiciară.
II.
Situaţia politică
a Ţărilor Române în sec. XIX
Înainte de a deveni o realitate
instituţională statul român modern, a
fost imaginat ca proiect politic de generaţii întregi de gânditori:
Ø Sec. XVIII şi prima jumătate a sec. XIX
au marcat intrarea societăţii româneşti într-o nouă fază a evoluţiei sale
istorice, identificată prin:
o
apariţia
semnelor certe ale modernizării;
o
afirmarea
conştiinţei necesităţii unităţii politice naţionale.
Ø Elita politică constituită în “Partida naţională” a indentificat
modalităţile potrivite pentru emanciparea naţiunii române din teritoriile
aflate sub dominaţie habsburgică şi ţaristă şi a statelor româneşti din zona
extracarpatică:
o
au
fost adresate numeroase memorii marilor puteri aflate în conflict cu Poarta
prin care se solicita modificarea statului politico-juridic al principatelor:
· 40 de memorii
cereau înlăntuirea domnilor
fanarioţi;
· 10 memorii
cereau obţinerea independenţei.
o
au
fost concepute numeroase proiecte de reformă care urmăreau să
aşeze societatea pe baze moderne şi să întemeieze un stat constituţional:
· “Constituţia cărvunarilor” -1822, Ionică Tăutu - susţinea ideea ”monarhiei
mărginită şi moştenitoare”;
· “Aşezământul politicesc” - Simion Marcovici -susţinea organizarea statului pe baza “principiului separării puterilor în stat” .
1. Tudor Vladimirescu şi revoluţia din 1821
În ultimul deceniu al epocii fanariote, lumea
creştină din Sud-Estul Europei a intrat într-un proces de radicalizare
politică.
Ø După moartea ultimului domn fanariot
al Ţării Româneşti (Alexandru Suţu), Tudor a guvernat ţara timp de câteva
luni, după care a devenit conducătorul
unei revoluţii îndreptate împotriva dominaţiei străine;
Ø a încercat o colaborare cu Alaxandru
Ipsilanti, conducatorul Eteriei (societate secretă organizată pe teritoriul
Rusiei Ţariste, la Odessa, care avea ca
scop eliberarea grecilor), semnând cu acesta
o Convenţie militară pentru înlăturarea dominaţiei otomane;
o
deoarece
Rusia Ţaristă şi-a retras sprijinul promis revoluţiei greceşti, Tudor a
încercat o apropiere de Poartă prin incriminarea exclusiv a fanarioţilor.
· Eteria a
considerat acest lucru ca fiind o trădare.
Ø în 1821 în cadrul mişcării revoluţionare din Ţara Românească, au
fost elaborate o serie de documente:
o
Proclamaţia de la Padeş (23 ianuarie);
o
Prima proclamaţie către bucureşteni (16 martie);
o
A doua proclamaţie către bucureşteni (20 martie);
o
Proclamaţia către ţară (23 martie).
Ø cel mai important document programatic al
revoluţiei a fost “Cererile
norodului românesc” care propunea:
o
organizarea
statului pe principiul suveranităţii poporului, reprezintat de Adunarea
Generală;
o
anularea
legilor abuzive adoptate fără acordul poporului;
o
alegerea
Domnului să fie făcută de către ţară;
o
desfiinţarea
privilegiilor boiereşti;
o
promovarea
în funcţii să fie după merit nu după avere;
o
mănăstirile
să întreţină o armată formată din 4000 de panduri şi 200 de arnăuţi ”cu leafă uşoară”;
o
înlocuirea
vechilor dări cu un impozit unic plătit în 4 rate;
o
desfiinţarea
vămilor interne în vederea unificării pieţei naţionale.
Ø Mişcarea revoluţionară a fost
dezarmată de Rusia şi reprimată de Imperiul Otoman, având drept consecinţe:
o înlăturarea domnilor fanarioţi şi instaurarea domnilor pământeni (1822):
·
Grigore
Dimitrie Ghica în Ţara Românească;
·
Ioniţă
Sandu Sturdza în Moldova;
o
confirmarea
autonomiei;
o
introducerea
protectoratului rus “de jure” (1829);
o
impunerea
Regulamentelor Organice (1831,1832).
Ø Dupa înfrângerea revoluţiei din 1821,
boierimea reformatoare a redactat zeci de proiecte pentru modernizarea
statului;
o
nevoia
de reorganizare internă era recunoscută şi în actele internaţionale referitoare
la Principate.
· Tratatul de la Adrianopol (1829):
- consacra individualitatea politică a
Ţărilor Române;
- instituia oficial protectoratul rusesc
asupra acestora;
- prevedea reorganizarea administrativă
internă în temeiul unor noi reglementări, Regulamentele Organice.
2. Regulamentele
Organice şi domniile regulamentare
Ø
Regulamentele Organice, au fost elaborate de două comisii de boieri români, la Iaşi
şi Bucureşti, care au lucrat sub supravegherea reprezenrantului puterii
protectoare, Rusia Ţaristă:
o au intrat în vigoare în:
·
decembrie
1831 în Ţara Românească;
·
ianuarie
1832 în Moldova.
o au aşezat statul pe principii moderne, stabilind:
· principiul suveranităţii poporului;
· principiul separării puterilor în
stat;
· bugetul de stat;
· înfinţarea de instituţii moderne:
tribunale, corpul de avocaţi, procuratura, notariatele, arhivele etc. ;
· reorganizarea sistemului fiscal;
· limitarea puterii domnului;
· menţinerea monopolului politic al
boierilor, privilegiile fiscale şi sociale ale acestora.
o
au stabilit atribuţiile domnului, care :
· era ales pe viaţă;
·
avea
iniţiativă legislativă;
·
numea
miniştri;
·
poatea
refuza publicarea legilor votate în Adunare;
·
avea
dreptul de a dizolva Adunările.
Regulamentele Organice au reprezentat actul de naştere
al parlamentarismului în România datorită adunărilor care limitau puterea şefului
statului.
Ø În
baza acestora au fost numiţi în
Principate domni regulamentari (1834):
o Alexandru Ghica - în Ţara Românească,
înlocuit cu Gheorghe Bibescu;
o Mihail Grigore Sturdza- Moldova.
Ø În timpul domniilor
regulamentare au fost luate o serie de măsuri:
o înlocuirea Sfatulul domnesc cu Sfatul
administrativ format din miniştri, şefi ai departamentelor nou
înfiinţate.
o reorganizarea justiţiei şi
administraţiei;
o în domeniile edilitar, penitenciar,
al pensiilor, ajutoarelor sociale, instrucţiilor publice.
3. Revoluţia română de la de la 1848-1849
Pentru românii aflaţi sub suzeranitatea Porţii şi protecţia
Rusiei (Principatele Române) sau sub dominaţie habsburgică (Transilvania,
Bucovina) obiectivul emanciparii politice naţionale era greu de realizat.
Ø Conştienţi de acest lucru fruntaşii
revoluţionari au manifestat prudenţă faţă de includerea acestui obiectiv în
programele oficiale, păstrându-şi solicitările în limite ,,legale’’:
o
respectarea
autonomiei principatelor în conformitate cu vechile tratate;
o
unirea
teritoriilor româneşti din Imperiul Habsburgic într-un “ducat
autonom”, cu recunoaşterea drepturilor naţiunii române;
o
programele
revoluţionare de la Braşov (“Prinţipiile noastre pentru reformarea
patriei”- 12 mai 1848) şi Cernăuţi (“Petiţia Ţării”- 20 mai 1848) au
cerut:
· înlăturarea Regulamentelor Organice;
· înlăturarea protectoratului ţarist;
· unirea şi independenţa românilor.
Ø Concepţia despre stat şi instituţiile
sale, despre drepturile şi libertăţile cetăţeneşti prezentă în documentele
programatice din 1848, dovedeşte schimbarea mentalităţilor şi receptarea
ideilor occidentale.
Ø În toate programele se cerea:
o
suveranitatea
poporului;
o
organizarea
statului pe baze constituţionale;
o
responsabilitatea
domnului;
o
organe
politice reprezentative şi responsabile;
o
desfiinţarea
privilegiilor;
o
egalitatea
în faţa legilor;
o
libertatea
personală.
Ø Ceva mai avansat era modelul politic
din ”Proclamaţia
de la Islaz”, care preconiza o formă de guvernare qvasi republicană, cu
un domn responsabil ales pe 5 ani.
Ø Deşi înfrântă prin intervenţia
militară a imperiilor vecine, revoluţia de la 1848-1849 a reuşit să stabilească
direcţiile principale de acţiune pentru formarea României moderne.
Ø Programele revoluţiei au fost :
o
“Petiţia proclamaţie“ -27 martie 1848, Iaşi (Moldova)
o
“Petiţia Naţională” - 3-5 mai 1848, Blaj (Transilvania)
o
“Prinţipiile noastre pentru reformarea patriei” - 12 mai 1848
o
“Petiţia Ţării”- 20 mai 1848, Cernăuti (Bucovina)
o
“Proclamaţia de la Islaz - 9 iunie 1848, Islaz
(Ţara Românească)
o
“Petiţia neamului românesc din Ungaria şi Banat”- 15 iunie 1848, Lugoj (Banat)
o
“Dorinţele partidei naţionale din Moldova”-
august 1848, Cernăuţi (Bucovina)
4. Constituirea statului naţional român.
Unirea Principatelor Române. Domnia lui Al. I.
Cuza
Ø În anul 1849, după intervenţia
militară otomană ce a pus capăt evenimentelor revoluţionare din Ţara Românească,
Rusia şi Turcia au semnat Convenţia de la Balta – Liman (19
aprilie 1849), prin care a fost reintrodus regimul regulamentar:
o
numirea
domnilor pe 7 ani, de către Poata Otomană cu avizul Rusiei Ţariste, având
atribuţii sporite;
o
dizolvarea
Adunărilor Obsteşti şi înlocuirea lor cu Divanuri legislative alcătuite din
mari boieri numiţi de domn;
o
menţinerea
trupelor de ocupaţie ruso-turceşti (până în 1851);
o
au
fost numiţi noi domnii:
· Grigore Al. Ghica în Moldova;
· Barbu Ştirbei în Ţara Româneacă.
Ø Activitatea imigraţiei româneşti şi-a concentrat eforturile pentru a
impune o ”cauză românească” în atenţia opiniei publice şi
cabinetelor europene:
o
ocazia
care a permis împlinirea aspiraţiilor românilor de a-şi întemeia un stat
naţional a fost oferită de un nou moment al “crizei orientale”- războiul Crimeei (1853-1856):
o
început
ca un război ruso-turc, s-a transformat
în unul european prin intervenţia Franţei şi Angliei de partea
Imperiului Otoman, care a reuşit să se impună.
Ø În timpul Congresulul de Pace de la Paris (1856)
s-a pus problema “statului tampon”, rezultat prin unirea Moldovei cu Ţara
Românească, ca soluţie la “problema
orientală”.
o
datorită
opoziţiei Austriei şi Turciei, dar şi poziţiei indecise a Angliei Tratatul de Pace
de la Paris (18/30
martie1956), a prevăzut doar:
· înlăturerea protectoratului singular
al Rusiei ţariste ;
· menţinerea suzeranităţii
otomane ;
· punerea Principatelor sub garanţia
colectivă a celor 7 mari puteri : Franţa, Anglia, Austria, Rusia, Prusia,
Sardinia, Imperiul Otoman;
· retrocedarea către Moldova a celor 3
judeţe din sudul Basarabiei: Cahul, Ismail, Bolgrad;
· consultarea populaţiei din Principate
în legătură cu unirea prin intermediul adunărilor ah-hoc.
Ø Adunările ad-hoc:
o
aveau
caracter reprezenttiv, fiind alcătuite din reprezentanţii clerului, marilor
proprietarilor, orăşenilor şi clăcaşilor;
o
au
elaborat două Rezoluţii (1857), în
care cereau:
· unirea Principatelor Române într-un
singur stat numit România, sub conducerea unui prinţ străin care să-şi crească moştenitorii în religia ţării;
· autonomia şi neutralitatea pământului
românesc;
· adunare obştească aleasă din toate
categoriile sociale;
Ø Rezoluţiile au fost prezentate în
cadrul Conferinţei de la Paris (1858),
care a elaborat Convenţia de la Paris, document cu valoare constituţională,
care a stat la baza organizării statului până în 1864.
Ø Convenţia de la Paris (7/9 august 1858) stabilea :
o
unirea
Moldovei cu Ţara Românească într-un stat cu numele de Principatele Unite ale
Moldovei şi Valahiei;
o
doi
domni;
o
două
Adunări şi două guverne;
o
două
instituţii comune cu sediile la Focşani:
·
Comisia
Centrală;
· Înalta Curte de Justiţie şi Casaţie.
Convenţia
de la Paris nu împlinea, dar nici nu anula speranţa de
unire a românilor. Rămânea ca după ce ,,Europa ne-a ajutat”, să ,,ne
ajutăm noi înşine”( Vasile Boerescu).
În baza ei a fost ales
Alexandru Ioan Cuza - la 5/17 ianuarie1859 la Iaşi, domn al
Moldovei şi la 24 ianuarie 1859 la
Bucureşti, domn al Ţari Românesti.
Acest fapt a simbolozat Unirea
Principatelor Romane şi a pus Europa ,,în faţa faptului împlinit”.
II. Statul român de la 1859 la 1916. Proiecte şi realizări
Ø La începutul epocii moderne, elita
românească a conceput proiectul unui stat naţional independent, întemeiat pe
ideologia “daco-românismului”, care să-i includă pe toţi românii.
Ø În scurt timp a fost silită să accepte că
înfăptuirea acestui proiect depindea de conjunctura internaţională.
Ø Treptat s-au conturat o serie de
politici şi doctrine:
o
politica
“paşilor
mărunţi“;
o
doctrina
“prin
noi înşine“;
o
practica
punerii marilor puteri în faţa “faptului împlinit”;
După 1859 unirea
trebuia consolidată şi erau necesare reforme care să aducă societatea
românească şi statul la un nivel cu adevarat european.
1. Consolidarea
Unirii şi făurirea statului modern
Ø Dubla alegere a lui Alexandru Ioan
Cuza a fost interpretată de puterile garante ca o încălcare a Convenţiei de la
Paris (1858).
Ø Datorită eforturilor făcute de
misiunile diplomatice trimise în diferite capitale europene, puterile garante
au recunoscut dubla alegere a lui Alexandru Ioan Cuza în cadrul Conferinţei
de la Paris ( martie - august 1859) :
Ø Franţa, Anglia, Rusia, Prusia, Sardinia - în prima şedinţă;
Ø Austria şi Imperiului Otoman la 25 august/7 septembrie 1859.
Ø Domnia lui Al I. Cuza se împarte în 3
perioade:
o 1859-1861 - perioada
consolidării unirii, s-a urmarit recunoaşterea unirii şi unificarea legislativă
şi administrativă;
o 1862-1864 -
perioada domniei constituţionale;
o 1864-1866 -
perioada domniei autoritare.
a. Perioada consolidării unirii (1859-1861)
Ø Alexandru Ioan Cuza a acţionat în
direcţia unirii depline şi a trecut la unificarea instituţională:
o
a
reunit armata în tabăra de la Floreşti;
o
a
realizat primul minister comun - Ministerul de război, în fruntea lui fiind
numit generalul Ion Emanoil Florescu;
o
a
unificat serviciile de vamă, telegraf şi cursul monetar;
o
şi-au
început activitatea cele două instituţii comune:
·
Comisia
Centrală;
·
Înalta
Curte de Justiţie şi Casaţie.
o
a
fost stabilită capitala ţării la Bucureşti:
Ø În 1861 a fost organizată Conferinţa de la Constantinopol în
cadrul căreia a fost recunoscută unirea deplină:
o
la
4/16 decembrie 1861 Turcia a dat Firmanul
de investitură prin care era
recunoscută unirea deplină, doar pe timpul domniei lui Alexandru Ioan Cuza.
o
la
11/23 decembrie1861 Cuza a adresat „Proclamaţia
către naţiune”, prin care informa poporul că unirea a primit recunoaşterea
internaţională.
b. Perioada domniei constituţionale (1862-1864)
Ø După recunoşterea unirii a continuat
activitatea de unificare:
o a fost constituit primul guvern unic,
de factură conservatoare, condus de Barbu Catargiu (22 ianuarie 1862) ;
o la 24 ianuarie 1862, la
Bucureşti, şi-a început lucrările prima Adunare legislativă unificată
a Principatelor Unite;
o au fost contopite stemele Principatelor,
noua stemă având însemnele celor două ţări - vulturul şi zimbrul (1862);
o în 1863 a fost folosit în actele interne şi în titulatura domnului
numele statului- România.
Ø Pentru modernizarea statului au fost elaborate legi noi:
o
legea secularizării averilor mănăstireşti (13/25decembrie 1863), proprietăţile mănăstireşti au intrat în
proprietatea statului - 25,6% din suprafaţa agricolă, fiind oferită o anumită despăgubire).
o
legea
contabilităţii;
o
legea
comunală;
o
Codul
Penal şi de procedură penală;
o
legea
organizării judecătoreşti;
c. Perioada domniei autoritare (1864-1866)
Ø La 2 mai 1964 Alexandru Ioan Cuza a organizat o lovitură
de stat, în urma căreia:
o
a
dizolvat Adunarea;
o
a
menţinut guvernul M. Kogălniceanu;
o
a
promulgat Statul Dezvoltător al Convenţiei de la Paris, (rol de constituţie).
o
a
dat
Legea electorală;
Ø Prin cele două documente s-a stabilit:
o
sporirea
prerogativelor domnitorului, care:
· avea iniţiativa legislativă;
· numea ¼ din membrii Senatului;
· numea preşedintele Camerei;
o
înfiinţarea
unor instituţii noi:
· Corpul Ponderator sau Senatul;
· Consiliul de Stat care elabora
legile;
o
menţinerea
votului censitar, dar censul era mai mic în comparaţie cu cel anterior ( a
crescut numărul de alegători);
o
împărţirea
alegătorilor în două colegii : alegători primari şi alegători direcţi.
Ø Cu sprijinul guvernului condus de M.
Kogălniceanu, au fost elaborate numeroase legi :
o
Legea rurală (14 / 26 august 1864), însoţită de o “Proclamaţie către ţărani”, care
stabilea:
· împroprietărirea prin exproprierea
marilor moşii;
· ţăranii erau împroprietăriţi după
puterea de muncă ( în funcţie de numărul de vite pe care le deţineau au fost
stabilite 3 categorii: fruntaşi, mijlocaşi, pălmaşi);
· pământul primit nu putea fi înstrăinat
timp de 30 de ani;
· erau desfiinţate claca şi alte
obligaţii faţă de stăpânii moşiilor;
o
legea introducerii sistemului de unităţi şi măsuri metrice (septembrie 1864);
o
legea instrucţiunii publice (25 noiembrie/7 decembrie 1864), care stabilea:
o
învăţămantul
primar - gratuit şi obligatoriu;
o
învăţământ
secundar şi superior, în cele două universităţi:
o
Universitatea de la Iaşi - inaugurată la
26 octombrie/7 noiembrie 1860 ;
o
Bucureşti - 4/ 16 iulie 1864);
o
legea organizării armatei;
o
Codul Civil (4/16 decembrie 1864), după modelul francez;
o
legea privind autocefalia Bisericii Ortodoxe (1865);
Prin acţiunile sale Alexandru Ioan Cuza a
contribuit în mod evident la modernizarea României.
2.Consolidarea statului modern
român
Ø Încă din programul “partidei
naţionale” din 1802, fusese formulată ideea aducerii unui prinţ străin în fruntea ţării.
o
ideea
a fost susţinută de contele Walewski în cadrul Congresului de Pace de la Paris
din1856, reluată de Adunările ad-hoc din 1857 şi acceptată de Al. I. Cuza
atunci când şi-a exprimat dorinţa de a renunţa la tron;
o
prin
aducerea prinţului străin românii sperau:
· să pună capăt luptelor interne;
· să-şi asigure un sprijin diplomatic
pe plan extern.
Ø La 11 februarie 1866 Alexandru Ioan Cuza a fost obligat să renunţe la
tron în urma unui complot al Monstruoasei Coaliţii:
o
a
fost constituită o Locotenenţă domnească (11/23
februarie - 8/20 aprilie 1859), formată din Lascăr Catargiu, Nicolae
Golescu şi Nicolae Haralambie, care a oferit tronul:
o
inţial
lui Filip de Flandra (a refuzat);
o
ulterior
prinţului Carol de Hohenzollern-Sigmaringen (de origine prusacă), susţinut de :
· împaratul Franţei - Napoleon al
III-lea;
· regele Prusiei;
· cancelarul Prusiei - Otto von
Bismarck.
Ø Prinţul Carol a depus jurământ de
credinţă (10/22 mai 1866), ca domn
al României - “domn constituţional”.
Ø La 1/13 iulie 1866 prinţul Carol a promulgat noua Constituţie
a României:
o
inspirată
din cea belgiană de la 1831;
o
considerată
“un
veritabil act de independenţă” pentru că nu menţiona suzeranitatea
otomană şi garanţia marilor puteri;
o
avea
caracter liberal;
o
cuprindea
principii moderne:
· separarea puterilor în stat (
legislativă, executivă şi judecătorească);
· instituţii reprezentative;
· responsabilitate guvernamentală.
o
domnul
avea prerogative executive, legislative, judecătoreşti;
o
actele
domnului trebuiau contrasemnate de miniştrii de resort;
o
menţinea
votul censitar, corpul electoral fiind împărţit în colegii în funcţie de avere
(4 pentru Adunare, 3 pentru Senat);
o
articolul
7 lăsa posibilitatea “împământenirii” doar “străinilor
de rit creştin”;
o
articolul
19 conferea proprietăţii private “drept sacru şi inviolabil”;
Ø După elaborarea şi aplicarea acestei
Constituţii a avut loc cosolidarea principalelor instituţii ale statului:
o
monarhia;
o
parlamentul;
o
partidele
politice.
· în linii mari au fost respectate
regulile jocului democratic, iar monarhia a asigurat un anumit echilibru
politic intern.
Ø Au fost înfiinţate partidele politice
care susţineau prin programele lor continuarea procesului de modernizare,
propunând legi în acest sens.
o
Partidul Naţional Liberal (1875), în baza
Coaliţiei de la Mazar Paşa - politica “prin
noi înşine”
o
Partidul Conservator (1880) - politica
“paşilor
mărunţi”.
Ø A avut loc modernizarea economiei
datorită unor măsuri şi legi care au vizat:
o
protecţionismul
vamal;
o
încurajarea
industriei;
o
modernizarea
agriculturii;
o
înfiinţării
Băncii Naţionale a României (1880), cu
drept de emisiune monetară;
Dezvoltarea
economiei naţionale se putea realiza doar dupa obţinerea independenţei.
3. Cucerirea independenţei de stat a României
Ø După 1772, elita politică solicitase
în memoriile adresate marilor puteri, statutul de independenţă pentru
Principatele Române.
Ø Diferite proiecte şi planuri ale
revoluţionarilor munteni şi moldoveni, aflaţi în legătură cu activitatea
revoluţionarilor polonezi din preajma anului 1848, aveau ca obiectiv dobândirea
independenţei.
o
adversarul
comun era Rusia Ţaristă care, prin “articolul adiţional” la
Regulamentele Organice, urmărea să-şi sporească controlul asupra Principatelor.
Ø Românii considerau că s-ar fi putut
realiaza o înţelegere cu sultanul, pe cale paşnică, dar principala piedică în
calea reformelor interne o constituia ţarul.
o
aceeaşi
ostilitate era manifestată şi faţă de habsburgi, fapt care a permis în timpul
domniei lui Alexandru Ioan Cuza, o apropiere de revoluţionarii maghiari.
Ø La jumătatea sec.
XIX au fost realizate o serie de planuri federaliste:
o
Nicolae
Bălcescu a susţinut mai multe proiecte federaliste (1850, 1851), reţinând
atenţia cel ce viza constituirea Statelor Unite ale Dunării, care ar fi grupat
pe români, maghiari şi “iugoslavi”;
o
Ion
Heliade Rădulescu propunea o “republică universală a Europei”.
Ø Mai realiste au fost planurile
de realizare a unei colaborări balcanice:
o
în
1863 Alexandru Ioan Cuza a stabilit relaţii diplomatice cu Serbia, trecând
peste Poarta Otomană, relaţii continuate şi după venirea prinţului Carol I prin
semnarea unui tratat în 1868;
o
atât
Alexandru Ioan Cuza cât şi Carol I au susţinut mişcarea revoluţionarilor
bulgari;
o
în
1866 şi 1869 oamenii politici români se consultau cu emisarii guvernului grec
în vederea stabilirii unei acţiuni comune antiotomane.
Ø În 1875 a avut loc redeschiderea “crizei
orientale”, prin răscoalele antiotomane din Bosnia şi Herţegovina, fapt
care a oferit ocazia unei acţiuni politice şi militare pentru obţinerea
independenţei:
o
clasa
politică susţinea ideea obţinerii independenţei, dar exitau deosebiri privind
căile sau metodele realizării acestui lucru:
· liberalii (între care I.C. Brătianu), propuneau o
apropiere de Rusia Ţaristă în vederea unei acţiuni antiotomane;
· conservatorii se opuneau, socotind că
regimul garanţiei colective din 1856 era singurul obstacol în calea expansiunii
Rusiei Ţariste (formaţi la şcolile din Germania, vedeau în slavism cea mai marea ameninţare la adresa
României).
Ø În 1876 guvernul liberal, condus de I.C. Brătianu şi M. Kogălniceanu
la externe, spera să obţină independenţa pe cale paşnică:
o
guvernul
a adresat un memoriu Porţii Otomane şi
Puterilor garante (iulie 1876), în care cerea recunoaşterea individualităţii
statului român şi a numelui România (a fost primit cu ostilitate);
o
Dimitrie
Brătianu a iniţiat un demers diplomatic la Constantinopol (decembrie 1876), cerând “garanţii speciale pentru neutralitatea
veşnică a teritoriului românesc”.
· tratativele româno-otomane au eşuat
datorită adoptării Constituţiei lui Midhat-Paşa, prin care statul roman era
declarat “provincie privilegiată” a imperiului.
Ø În octombrie 1876 o delegaţie românească, având în frunte pe I.C.
Brătianu şi M. Kogălniceanu, a propus, la Livadia - în Crimeea, ţarului
Alexandru al II-lea şi cancelarului Gorceakov un tratat antiotoman, dar fără
nici un succes.
Ø În 1876 “criza orientală” s-a
agravat deoarece:
o
Serbia
şi Muntenegru au declarat război Imperiului Otoman;
o
bulgarii
au declanşat mişcarea de eliberare (o parte din detaşamentele bulgare fuseseră
pregătite pe teritoriul României).
Ø La 3 ianuarie 1877 Austro-Ungaria şi Rusia au semnat Convenţia
de la Budapesta care stabilea:
o
Rusia
urma să primească sudul Basarabiei;
o
Austro-Ungaria
primea Bosnia şi Herţegovina.
Ø La 4/17 aprilie 1877 a fost semnată Convenţia de al Bucureşti
între România şi Rusia, care stabilea:
o
trecerea
armatei ţariste prin teritoriul românesc în drum spre Dunăre;
o
traseul
stric pe care urmau să se deplaseze trupele, ocolind capitala;
o
cheltuielile
deplasării erau suportate de Rusia;
o
statul
român punea la dispoziţia armatei ţariste căile ferate, drumurile şi serviciile
de poştă şi telegraf;
o
Rusia
se angaja să respecte legislaţia şi integritatea statului român;
· prin faptul că Rusia se angaja să
respecte integritatea teritorială a statului, Convenţia reprezenta un moment
important al afirmării României.
Ø După semnarea convenţiei au fost
luate o serie de măsuri:
o
a
fost decretată mobilizarea generală (6
aprilie 1877);
o
Parlamentul a votat
o moţiune (29-30 aprilie/11-12
mai 1877), cerând:
· ruperea legăturilor de dependenţă
faţă de Poarta Otomană;
· declararea oficială a stării de
război între România şi Imperiul Otoman;
· apărarea integrităţii statului român;
Ø anterior, Rusia a declarat război
Imperiului Otoman (12 aprilie 1877)
şi a început trecerea armatei ruseşti prin teritoriul românesc spre Balcani
Ø În aprilie 1877 s-a instalat la Dunăre starea de război:
o turcii au bombardat localităţile de
pe malul drept al Dunării: Calafat, Bechet, Islaz, Corabia, Giurgiu;
o armatele române au ripostat
bombardând: Vidinul şi Turtucaia.
Ø La 9 mai 1877, ministrul de externe Mihail Kogălniceanu, răspunzând
interpelării deputatului Nicolae Fleva, a declarat că ţara dorea ruperea legăturilor
cu Poarta “Suntem dezlegaţi de legăturile
noastre cu Înalta Poartă (…) suntem independenţi, suntem naţiune de sine stătătoare.”
o
în
aceeaşi zi Camera a adoptat o moţiune prin care declara “independenţa absolută a României”.
o
la
10/23 mai 1877 moţiunea a fost
prezentată domnitorului Carol I care a dat o Proclamaţie către ţară,
semnată de toţi.
Ø La 14/26-15/27 iunie 1877 armata rusă
a trecut Dunărea fiind sprijinită de vasele româneşti: “Rândunica “, “Ştefan
cel Mare “, “Fulgerul” şi “România“, care au bombardat flota turcească.
Ø La începutul lunii iulie s-a creat o
situaţie dificilă ca urmare a respingerii armarelor ţariste în faţa Plevnei,
condusă de generalul Osman Paşa (Plevna era un sistem de fortificaţii format
din 14 redute, în cadrul cărora erau mobilizaţi 50.000 de soldaţi şi ofiţeri
otomani).
o
Marele
duce Nicolae, fratele ţarului, care comanda armata rusă pe frontul din faţa
Plevnei, i-a trimis domnitorului Carol I o telegramă (19 iulie 1877), cerându-i în mod expres să se alăture armatei ţariste;
o
fără
să existe o convenţie de colaborare militară, Carol I a trimis la Sud de
Dunare: Diviziile II şi III ale armatei, contribuind la victoria împotriva
otomanilor.
o
Prinţul
Carol a devenit conducatorul armatelor romano-ruse din faţa Plevnei ;
· în luptele duse pentru ocupare
redutei Griviţa :
- au murit eroic: căpitanul Valter Mărăcineanu, maiorul
George Şonţu, peste 800 de soldaţi;
- steagul otoman a fost capturat de
soldatul Grigore Ion.
- datorită sprijinului armatei romane
Plevna a fost cucerită la 28 noiembrie/10 decembrie 1877.
Ø Cucerirea independenţei de stat a
fost o cauză a tuturor românilor:
o
voluntarii
veniţi din provinciile de peste munţi s-au înrolat în armata română;
o
presa
din provinciile de peste munţi îşi informa cititorii despre evenimentele din Balcani;
o
comitetele
de femei pregăteau pachete pentru cei de pe front.
Ø Independenţa României a fost
recunoscută prin două tratate:
o
Tratatul de Pace de la San Stefano (19 februarie/3martie 1878), recunoştea independenţa
României şi Serbiei;
o
Tratatul de al Berlin (1/13 iulie 1878), recunoştea independenţa
României, condiţionată de:
· modificarea art. 7 din Constituţie, în sensul
acordării cetăţeniei române şi locuitorii de altă religie decât cea creştină
(erau vizaţi evreii);
· răscumpărarea de către guvernul român a acţiunilor
fostei societăţii care construise căile ferate în România (Societatea Strousberg).
· cedarea către Rusia a părţii de sud a
Basarabiei (judeţele Ismail, Cahul şi Bolgrad), primind în schimb :
Dobrogea, Delta Dunării şi Insula Şerpilor;
Ø În pofida prevederilor
dezavantajoase, rămânea faptul esenţial şi anume recunoşterea internaţională a independenţei
de stat a României.
După obţinerea
independenţei, românii din teritoriile aflate sub stăpânire străină considerau
eliberarea lor doar “o chestiune
de timp”.
Ø În 1883 România a aderat la Puterile Centrale, statul continuând să
acorde o atenţie deosebită problemei naţionale:
o
a
susţinut cultural comunităţile româneşti din Balcani;
o
a
subvenţionat învăţământul românesc din Transilvania;
o
a
sprijinit mişcarea memorandistă a românilor transilvăneni (1892 – 1894).
5.
Proiectul făuririi României Mari
Ø Încă de la începutul sec XIX a apărut
ideea unirii politice a Transilvaniei cu Principatele Române - idee formulată
de:
o
Naum
Râmniceanu (1802);
o
Ion
Budai Deleanu (1804).
· aceste planuri au fost reluate de
A.G. Golescu Albu şi Ion Câmpineanu, care au propus ideea unirii politice a
celor trei principate.
Ø În timpul Revoluţiei de la 1848 mulţi dintre fruntaşii revoluţiei considerau că
Imperiul Habsburgic se va prăbuşi, făcând posibilă constituirea statului naţional
român în vatra “Vechii Dacii”.
o
pe
Câmpia Libertăţii de la Blaj a fost auzită dorinţa românilor transilvăneni: “Noi
vream să ne unim cu ţara”.
Ø Dimitrie Brătianu a folosit pentru prima
dată (1852),
sintagma de “România Mare”.
Ø După 1870 o parte a oamenilor politici şi cărturari (I.C. Brătianu, M.
Eminescu, A. D. Xenopol) continuau să creadă în sfârşitul Imperiului
Habsburgic:
o
în
1871,
cu prilejul sărbătorilor de la Putna, A. D. Xenopol aprecia că “marea unire” era un fapt inevitabil.
Ø Deşi alianţa cu Puterile Centrale
(Germania, Austro-Ungaria, Italia) a împiedicat exprimarea deschisă a ideilor
iredentiste, în secret, guvernul de la Bucureşti, a acordat sprijin “naţionaliştilor” ardeleni.
o
la
Bucureşti a fost înfiinţată “Liga pentru unitatea culturală a tuturor
românilor” (1890), care şi-a luat numele de “Liga pentru unitatea politică a
tuturor românilor” (1914).
Ø Românii din Vechiul Regat au susţinut
lupta românilor din provinciile istorice:
o
pentru Transilvania:
· au fost tipărite cărţi;
· au fost realizate vizite ale unor
personalităţi ca N. Iorga, I.C. Brătianu,
Take Ionescu, I.L. Caragiale;
· s-a manifestat solidaritatea cu mişcarea
memorandistă;
· Academia Română a acordat premiul
pentru poezie lui Octavian Goga (1905);
· colaborare cu Ion Raţiu, Vasile
Lucaciu şi alţi lideri ai mişcării naţionale.
o
pentru Bucovina:
· participarea unor personalităţi (M.
Eminescu, A.D. Xenopol, D. Onciu, N. Iorga) la marile aniversări organizate în
Bucovina, la Putna;
· solidaritate cu acţiunile unor
intelectuali (Iancu Flondor) şi cu acţiunile mitropolitului Silvestru Morariu
care vizau regenerarea vieţii culturale româneşti şi a bisericii ortodoxe din
provincie;
· subvenţionarea Societăţii “Arboroasa”.
o
pentru Basarabia:
·
un
rol important în încurajarea luptei de eliberare a basarabenilor a avut
Constantin Stere, profesor la Universitatea din Iaşi, director al revistei “Viaţa
românească”.
Ø După 1900 politica externă a României
a cunoscut schimbări radicale în sensul îndepărtării de Puterile Centrale;
o
în
1913 România a participat la al
II-lea război balcanic, fapt care l-a facut pe N. Iorga să afirme că
acolo, după Dunăre, începea “războiul
nostru pentru eliberarea Ardealului”.
III. Realizarea României Mari
1. Izbucnirea primului război
mondial şi perioada neutralităţii
Deşi un stat mic, România a jucat un rol important în
politica europeană, fiind în preajma unor mari puteri, ca:
o Imperiu Austro-Ungar;
o Imperiu Ţarist;
o Imperiu Otoman.
Ø După 1878 obiectivul românilor a fost
obţinerea independenţei. În 1878
Carol I, îşi ia titlul de “Alteţă Regală”, iar în 1881 România a fost proclamată regat.
Ø Primul război mondial a fost
declanşat de Austro-Ungaria, dar responsabilitatea a revenit tuturor puterilor,
reprezentând apogeul confruntărilor dintre Marile Puteri pentru:
o dominaţie politică şi economică;
o reîmpărţirea lumii în sfere de
influienţă.
Ø Taberele participante au fost:
o Puterile Centrale (Austro-Ungaria, Germania, Italia);
o Antanta (Rusia Ţaristă, Franţa, Anglia).
Ø Pretextul războiului a fost
asasinarea la Sarajevo a prinţului moştenitor al Austro-Ungariei - Franz
Ferdinand, (15/28 iunie 1914), de către un student sârb, Gavrilo Princip
(membru al organizaţiei secrete Mâna Neagră)
Ø La 15/28 iulie 1914 Austro-Ungaria a declarat război Serbiei.
o
în
săptămâna următoare au intrat în război şi celelalte puteri, aparţinând celor 2
aliante: Antanta şi Puterile Centrale.
Ø În 1914 ambele blocuri militare doreau atragerea României în conflict,
promiţându-i o serie de avantaje.
Ø Declanşarea războiului a găsit clasa
politică din Regat divizată:
Ø Pentru a observa atitudinea pe care
urma să o manifeste România, a fost orgnizat Consiliul de Coroană de la Sinaia
(21 iulie/3 august 1914), în care
s-au înregistrat următoarele propuneri:
o regele Carol I, susţinut de
P.P.Carp, a propus intrarea în război
alături de Puterile Centrale;
o
membrii
Partidului Conservator Democrat şi cei ai Partidului Conservator (reprezentat
de I. Grădişteanu şi I.N. Lahovary ), au propus neutraliatea armată;
· au respins aplicarea tratatului cu
Puterile Centrale, invocând faptul că acestă aplica “casus foederis” numai în
situaţia în care unul dintre statele
semnatare era atacat;
o guvernul prin Ion I.C.Brătianu şi Al.
Maghiloman au propus expectativa armată.
o
la
sfârşitul consiliului a fost adoptată soluţia neutralităţii.
Perioada
neutralităţii (1914-1916)
Ø situaţia României a fost destul de grea
datorită:
o intrării în război a Bulgariei (1915) de partea Turciei;
o rechiziţiilor făcute pe seama populaţiei
civile;
o numeroaselor cheltuieli făcute pentru
înzestrarea armatei;
o reducerii volumului comerţului
românesc ca urmare a închiderii strâmtorilor Bosfor şi Dardanele, după intrarea
în război a Turciei de partea Puterilor Centrale.
Ø I.I.C. Brătianu a purtat tratative cu Antanta pentru a
stabilirii condiţiile alăturării României la alianţă.
o
tratativele
au fost facilitate de moartea regelui Carol I (septembrie 1914) şi de venirea
la tron a regelui Ferdinand I;
o
la
4/17 august 1916 România a semnat
două convenţii cu Antanta (Anglia, Franţa, Rusia), una politică şi una
militară:
o
Convenţia politică prevedea:
·
România
trebuia să declare război Austro-Ungariei;
·
Antanta
se angaja să respecte integritatea teritorială a României;
·
Antanta
recunoştea statului român drepturile asupra Transilvaniei, Banatului şi
Bucovinei;
·
România
urma să participe la Conferinţa de Pace în condiţii de egalitate cu celelalte
naţiuni aliate.
o
Convenţia militară prevedea:
·
intrare
României în război pe 15/28 august 1916;
·
Antanta
trebuia să acorde ajutor militar României;
·
armata
română trebuia să fie aprovizionată, prin porturile ruseşti, cu arme şi muniţii
- 300 tone zilnic;
·
Antanta
trebuia să deschidă un front la Salonic, pentru a reţine trupele
bulgaro-germane şi a pune România la adăpost de un război pe două fronturi;
·
Rusia
trebuia să desfăşoare operaţiuni militare în Galiţia şi Bucovina şi să participe
la apărarea Dobrogei contra unui atac al Bulgariei;
Ø La 14/27 august 1916 a avut loc Consiliul de Coroană de la Bucureşti,
prezidat de regele Ferdinand I, în cadrul căruia I.I.C.Brătianu a prezentat
rezultatul tratativelor cu Antanta şi a cerut intrarea în război alături de aceasta.
o
s-au
opus Titu Maiorescu şi Petre P.Carp.
o
s-a
decis intrarea României în război alături de Antanta, împotriva Austro-Ungarie.
2. Participarea
României la război (1916-1918)
a. Campania din 1916
Ø Pe 14/27 august 1916 armata română (trei din cele patru corpuri de
armată), a trecut Carpaţii în Transilvania (conform planului de operaţiuni
“Ipoteza Z”), eliberând oraşele Braşov, Sfântul Gheorghe, Miercurea Ciuc, Ghiorghieni,
înaintând până în apropiere de Sibiu, după care înaintarea a fost oprită
datorită nerespectării de către Antanta a prevederilor convenţiei militare.
Ø Pe frontul din sud trupele bulgare
sprijinite de cele germane şi otomane au atacat în forţă cucerind, până la sfârşitul
lui octombrie 1916:
o Turtucaia;
o Silistra;
o Constanţa;
o Cernavodă.
· eşecul de pe frontul de sud s-a
datorat nerespectării angajamentelor asumate de Antanta:
-
întârzierea
ofensivei generalului Sarrail la Salonic;
-
întârzierea
ajutorului în armament şi muniţie;
-
menţinerea
armatei ruse pe frontul din Dobrogea.
· în acelaşi timp, s-a datorat şi
planului de acţiune care era defectuos, dar şi pregătirii şi dotării precare a
armatei.
Ø Ofensiva din Transilvania a fost
oprită după eşuarea contraofensivei generalului Averescu de la Flămânda, şi o
parte a trupelor au fost transferate spre sud.
Ø Intrarea în luptă a trupelor germane,
comandate în nord de generalul Eric von Falkenhayn şi la sud de generalul
Mackensen, a creat o situaţie critiă pentru România:
o
pe
frontul din Carpaţi generalul Eremia Grigorescu a reuşit să câştige “bătălia
trecătorilor” sub deviza “pe aici nu se trece”, oprind înaintarea
armatelor germane şi austro-ungare;
o
pe
frontul de sud armatele inamice, net superioare - şapte divizii contra unei divizii
româneşti, au reuşit să spărgă frontul pe valea Jiului;
o
în
profida încercărilor generalilor I. Dragalina şi David Praporgescu, armata română
a fost învinsă;
o
după
bătălia de pe Neajlov şi Argeş (1-3
decembrie 1916) trupele generalului Mackensen au ocupat Bucureştiul (6
decembrie 1916), care fusese părăsit de oficialităţi.
o
frontul
a fost stabilizat în sudul Moldovei pe linia Focşani-Nămoloasa-Galaţi, iar
capitala a fost mutată la Iaşi;
· două treimi din teritoriul ţării a
fost ocupat de armatele inamice.
Ø În aceste condiţii au fost luate o
serie de măsuri:
o la Iaşi s-a constituit un guvern de
uniune naţională, format din liberali şi conservatori democraţi, condus de I.I.C.
Brătianu;
o tezaurul României a fost trimis în
Rusia pentru a fi în siguranţă;
o s-a trecut la reorganizarea armatei
cu ajutorul misiunii militare franceze condusă de generalul Henry Berthelot.
b. Campania militară din 1917
Ø Înaintea începerii campaniei din vara
lui 1917 au fost luate o serie de măsuri care au vizat organizarea
dispozitivului de război şi mobilizarea populaţiei:
o refacerea armatei - aprox. 460.000
soldaţi şi ofiţeri;
o înzestrarea armatei cu armament;
o reorganizarea armatei datorită
misiunii militare franceze;
o organizarea serviciilor de Cruce Roşie
- regina Maria;
o anunţarea de către regele Ferdinand,
cu acordul Parlamentului, a reformei agrare şi electorale (martie-aprilie 1917)
Ø În teritoriul ocupat de Puterile
Centrale a fost instituit un regim de ocupaţie militară:
o bogaţiile ţării au fost exploatate în
folosul Puterilor Centrale;
o au fost reprimate încercările de
rezistenţă;
o
au
fost făcute rechiziţii pe seama populaţiei.
Ø În iulie - august 1917 armata română a reuşit să obţină importante
victorii în luptele de la:
o Mărăşti;
o Mărăşeşti;
o Oituz.
· în luptele de pe frontul de la
Marăşeşti-Mărăşti-Oituz s-au distins :
-
Armata
I condusă de generalul Eremia
Grigorescu;
-
Armata
a II-a condusă de generalul Al. Averescu.
Ø Deşi armata română era victorioasă pe
câmpul de luptă a fost imposibilă continuarea rezistenţei armate după
instaurarea regimului bolşevic în Rusia (25
octombrie / 7 noiembrie 1917):
o
în
condiţiile in care armata imperială rusă se dezintegra iar trupele ruseşti care
se retrăgeau de pe front ameninţau să destabilizeze ţara, guvernul de la Iaşi a
fost obligat să ia măsuri pentru dezarmarea lor;
o
puterea
sovietică instalată la Petrograd a rupt relaţiile diplomatice cu România şi a
confiscat tezaurul (13/26 ian. 1918).
Ø La 18 februarie/3 martie 1918, Rusia Sovietică a semnat pace separată
cu Puterile Centrale la Brest – Litovsk şi a ieşit din război.
c.
Pacea de la Buftea - Bucureşti (
24 aprilie/7 mai 1918)
Ø După ieşirea Rusiei din război,
România s-a văzut înconjurată de puteri ostile şi a fost nevoită să încheie Pacea de la Buftea - Bucureşti ( 24
aprilie/7 mai 1918), cu Puterile Centrale, deşi era victorioasă pe front:
o
Pacea de la Bucureşti prevedea:
· ocuparea Dobrogei de către Puterile
Centrale;
· accesul României la Marea Neagră urma
să se realizeze de-a lungul unui drum comercial până la Constanţa;
· subordonarea economică de către
Germania, care controla industria, comerţul finanţele resursele de petrol şi
cereale, navigaţia pe Dunăre şi porturile fluviale;
· Austro-Ungaria îşi mărea teritoriul
până pe crestele Carpaţilor (5.600 km2 cu 170 de state);
· demobilizarea armatei române.
Ø Pacea de la Bucureşti a fost ratificată de Parlamentul de
la Iaşi, dar nu a fost promulgată de regele Ferdinand I (fiind un act nul din
punct de vedere juridic).
Ø Deşi în luna mai situaţia părea
favorabilă Puterilor Centrale, contraofensiva mareşalului Foch a spart frontul
de pe Somme în august, iar în septembrie trupele de la Salonic, conduse de
Sarrail, au străpuns liniile bulgare.
Ø În condiţiile în care armatele Puterilor
Centrale sufereau înfrângeri pe front guvernul Al. Maghiloman a demisionat,
locul lui fiind luat de guvernul general Constantin Coandă, care:
o a decretat mobilizarea generală;
o a declarat război Germaniei;
o a cerut trupelor să treacă la
alungarea inamicilor;
o a declarat că Pacea de la Bucureşti era
un “act
nul şi neavenit ”.
Ø Sfârşitul războiului (29 octombrie/11 noiembrie 1918), a găsit armatele române pe front, de
partea învingătorilor.
Ø Participarea României la război a însemnat:
o 800.000 de morţi, răniţi şi dispăruţi;
o distrugeri enorme;
o importante pagube materiale.
Ø La 18 noiembrie/1 decembrie 1918 regele Ferdinand şi regina Maria s-au
întors în Bucureşti.
3. Realizarea României Mari
Ø După prăbuşirea Imperiului Ţarist, şi
a celui Austro-Ungar, s-au desfăşurat acţiuni politice şi militare care au
pregătit unirea.
Ø Această unire a fost posibilă în condiţiile
afirmării pe plan internaţional a două principii:
o principiul autodeterminării;
o principiul naţionalităţilor.
Ø Marea Unire a fost realizată în 3 etape:
o unirea Basarabiei (27 martie 1918);
o unirea Bucovinei (15/28 noiembrie);
o unirea Transilvaniei (1 decembrie 1918).
a)
Unirea Basarabiei
Ø a fost prima provincie care s-a unit
cu ţara.
Ø a fost anexată de Rusia ţaristă în
1812, după care a început procesul de
deznaţionalizare prin: colonizări, deportări, interzicerea folosirii
limbii române.
Ø Unirea Basarabiei cu România a fost favorizată de dezmembrarea Imperiului ţarist
şi instalarea noului regim:
o Vladimir Ilici Lenin a dat o serie de decrete printre care şi cel privind dreptul
la autodeterminare, prin care popoarele ce locuiau în fostul Imperiu
ţarist puteau să-şi hotărască singure soarta.
Ø
s-a
contituit Partidul Naţional Moldovenesc
(1917), care a preluat conducerea mişcării de emancipare naţională din
Basarabia;
Ø
la
Chişinău a apărut ziarul “Cuvânt moldovenesc”
Ø
a
fost organizat la Chişinău Congresul ostaşilor moldoveni (1917), care
a decis:
o
autonomia
teritorială şi politică a Basarabiei;
o
convocarea
Sfatului Ţării, cu atribuţii de Adunare Naţională, condus de Ion Inculeţ
Ø
Sfatul
Ţării a proclamat Republica Democrată Moldovenească (2/15 dec. 1917);
Ø
În condiţiile în care forţele bolsevice ameninţau
să preia puterea iar trupele dezorganizate care se retrăgeau de pe front puneau
în pericol stabilitatea în zonă, autorităţile de la Chişinău au cerut ajutor
guvernului de la Bucureşti:
o în urma solicitării, patru divizii
ale armatei române au trecut Prutul şi a restabilit ordinea;
·
în
consecinţă guvernul bolşevic a întrerupt legăturile diplomatice cu România (13/26 ianuarie 1918).
Ø La 22 ianuarie / 4 februarie 1918 a
fost proclamată independenţa Republicii Democrate Moldoveneşti,
Ø La 27 martie / 9 aprilie 1918, Sfatul Ţării a adoptat, cu majoritate
de voturi, unirea Basarabiei cu România.
b) Unirea Bucovinei
Ø a fost cea de-a doua provincie care
s-a unit cu ţara.
Ø În toamna anului 1918 Bucovina era
ameninţată cu divizarea datorită:
o Curţii de la Viena, care urmărea să
anexeze partea de nord a Bucovinei la Galiţia;
o Ucrainei, care dorea să integreze
teritoriul dintre Nistru şi Prut şi chiar unele teritorii dintre Prut şi Siret
(dorinţă susţinută şi de ucrainenii care erau organizaţi în formaţiuni paramilitare)
Ø În timpul războiului, lupta naţională
s-a intensificat:
o
mulţi
români din Transilvania şi Bucovina au trecut în România şi au înfiinţat la
Bucureşti “Asociaţia românilor bucovineni şi transilvăneni”.
o
ziarul
“Glasul
Bucovinei”, condus de Sextil Puscariu, promova ideea unirii
bucovinenilor;
o
la
4/27 octombrie 1918, din iniţiativa
lui Sixtil Puscariu şi Iancu Flondor, a fost convocată la Cernăuţi o
Adunare a populaţiei româneşti din
provincie care:
·
a
decis “în numele suveranităţii naţionale”, unirea Bucovinei cu
celelalte ţări româneşti;
·
a
ales un Comitet Executiv şi un Consiliu Naţional.
Ø La 15/28 noiembrie 1918 Congresul
General al Bucovinei de la Cernăuţi, la care au participat reperezentanţi
ai românilor, polonezilor, germanilor şi rutenilor, a votat “unirea
necondiţionată pentru vecie a Bucovinei în vechile hotare cu Regatul România”.
c) Unirea Transivaniei
Ø a fost cea de-a treia provincie care
s-a unit cu ţara.
Ø Dupa retragerea armatelor române din
teritoriile eliberate în 1916 autorităţile maghiare au luat măsuri represive
extrem de dure împotriva populaţiei româneşti:
o au fost făcute rechiziţii pe seama
populaţiei;
o au fost arestaţi unii lideri politici
şi închişi în lagăre;
o a fost suspendată presa românească;
o au fost închise şcolile confesionale şi
elementare ale românilor;
o o parte a populaţiei româneşti a fost
înrolată forţat în armata austo-ungară.
Ø În acest context au avut loc :
o mişcări sociale şi de protest;
o demonstraţii de stradă;
o agitaţii în unităţile militare.
Ø În străinătate românii au acţionat pentu a sprijini cauza românească:
o în Franţa, Anglia, Italia, SUA,
Suedia au acţionat Take Ionescu, Simion Mândrescu, Ioan Ursu, Constantin
Angelescu, Vasile Lucaciu;
o au fost publicate articole în presă şi
cărţi;
o au
fost organizate conferinţe şi manifestaţii;
o au
fost realizate intervenţii în parlamente;
o au fost obţinute audienţe la mari
oameni politici.
Ø În toamna anului 1918 mişcarea naţională
a românilor transilvaneni s-a intensificat:
o la 29 septembrie/12 octombrie 1918 în cadrul Comitetului Executiv al Partidului Naţional Român (care îşi reluase
activitatea în toamna lui 1918),
reunit la Oradea, a fost adoptată “Declaraţia de la Oradea”, ce
proclama “independenţa naţiunii române” în cadrul Austro-Ungariei;
o împăratul Austro-Ungariei, Carol I de
Habsburg a făcut o ultimă incercare de a
salva inperiul lansând manifestul “Către
popoarele mele credincioase” (3/16
octombrie 1918), în care propunea
federalizarea Austro-Ungariei (organizarea statului în 6 regate autonome),
propunere respinsă de români.
·
ca
răspuns, deputatul Alexandru Vaida-Voievod a citit în Parlamentul de la
Budapesta “Declaraţia de independenţă” a populaţiei româneşti din
Transilvania (4/17 octombrie 1918), care
a fost primită cu ostilitate de deputaţii maghiari.
o la Viena Iuliu Maniu a preluat
comanda trupelor române din armata austro-ungară (circa 60.000 militari),
devenite singurile forţe de ordine din capitala imperiului;
o la 30 octombrie/12 noiembrie 1918 s-a constituit la Arad - Consiliul Naţional Roman Central (CNRC), organ central al luptei românilor pentru
unire, format din:
· 6 membri ai Partidului Naţional Român;
· 6 membri ai Partidului Social
Democrat.
o
CNRC
a acţionat în direcţia realizării unirii ;
o
a
anunţat guvernul maghiar că a preluat “întreaga
putere de guvernare” în Transilvania (
9/22 noiembrie 1918) ;
o
a purtat tratative, la Arad, cu guvernul Tisza
(13-15 noiembrie 1918), care au
eşuat ;
· a decis convocarea unei Mari Adunări
Naţionale la Alba Iulia, la data de 18
noiembrie/1decembrie 1918.
Ø Marea Adunare Naţională de la Alba
Iulia - 18 noiembrie/1decembrie 1918
o au participat 1228 delegaţi aleşi de
circumscripţiile electorale şi de toate organizaţiile românilor din
Transilvania, Banat, Crişana, Maramureş;
o au participat peste 100.000 de români
veniţi din întreaga Transilvanie ;
o a fost deschisă de Gh. Pop de Băseşti ;
o raportul politic a fost citit de Vasile Goldiş;
o a fost adoptată Rezoluţia Unirii care
proclama “unirea acelor români şi a tuturor teritoriilor locuite de dânşii cu
România”;
o au fost formulate cerinţe referitoare
la respectarea drepturilor pentru minorităţile naţionale şi democratizarea vieţii politice.
Ø La 2 decembrie 1918 au fost alese organele puterii de stat:
o Marele Sfat Naţional - rol legislativ, condus de Gh. Pop de Băseşti;
o Consiliul Dirigent - rol executiv, condus de Iuliu Maniu.
Ø Unirea Transilvaniei cu România:
o a fost recunoscută de naţionalităţile
transilvănene:
·
maghiari
- Târgu Mureş (noiembrie 1918);
·
saşi
- Mediaş (ianuarie 1919);
·
evrei
(ianuarie 1919);
·
svabi
-Timişoara (august 1919);
o nu a fost recunoscută de autorităţile
maghiare care au
ameninţat cu intervenţia armată.
Unirea din 1918 a reprezentat încununarea tuturor eforturilor
politico-diplomatice, fiind opera întregului popor român.
o
a
fost recunoscută prin tratatele din 1919-1920;
o
a
reprezentat momentul de vârf al luptei naţionale, având implicaţii multiple
pentru români şi statul român:
·
a
crescut suprafaţa ţării de la 137.000 km2 la 295.049 km2;
·
a
crescut populaţia de la 7.250.000 în 1918, la 18.052.896 locuitori în 1930;
·
a
accelerat ritmul de dezvoltare şi
modernizare a societăţii româneşti.
Foarte frumos blogul ! Un mod mai atragator pentru a invata istoria tarii.
RăspundețiȘtergere