România în concertul
european: de la “criza orientală”
la marile alianţe ale
sec. XX
I. De la “criza
orientală” la Congresul de la Berlin din 1878
În prima jumătate a sec. XIX, afirmarea
naţiunii române, lupta sa pentru emancipare şi constituirea statului naţional a
fost strâns legată de:
o contextul european;
o implicaţiile “problemei orientale”.
Ø La începutul sec XIX, Talleyrand aprecia că “centrul de gravitaţie al lumii este Dunărea,
la frontierele Europei”, fapt pentru care “problema românească” a
fost integrată în contextul “problemei
orientale” :
o puterile europene au fost nevoite să
ţină seama de existenţa ei când făceau planuri de constituire a unui stat
tampon în zonă.
În 1829
s-a instituit garanţia colectivă “sui generis” a puterilor europene
asupra Principatelor Române prin Tratatul de la Adrianopol care însă
s-a impus ”de jure” prin Tratatul de la Paris.
1.Unirea
Principarelor Române
Ø regimul politic hibrid întemeiat pe
suzeranitatea otomană şi protectoratul rus, instaurat în pricipiu după 1829,
accentua imixtiunea rusă, care stânjenea:
o proiectele reformatoare ale domnilor
regulamentari;
o planurile revoluţionarilor munteni şi
moldoveni.
Ø Impunerea articolului “adiţional”
la Regulamentele Organice (1835, 1838)
şi atitudinea Rusiei din 1848 a dus
la reconsiderarea poziţiei “partidei naţionale”, care :
o vedea în ţar
un adversar al aspiraţiilor româneşti;
o considera că se poate realiza un
compromis cu sultanul pentru rezolvarea problemei româneşti.
Ø După înfrângerea revoluţiei din 1848-1849, o parte din revoluţionari au acţionat în
afara graniţelor statului, activitatea emigraţiei cunoscând mai
multe forme:
o apeluri către opinia publică
europeană;
o afirmarea programului politic în
unele publicaţii:
·
“România
viitoare”;
· „Junimea română”;
· „Republica română” ;
o
constituirea la Paris a Comitetului
Democratic Român (1849), din iniţiativa
lui C.A.
Rosetti;
o afilierea la Comitetul
Central Democrat European constituit
la Londra în 1850, condus de Giuseppe Mazzini, care urmărea declanşarea unei
revoluţii europene;
o redactarea unor memorii adresate:
·
împăratul
Franţei - Napoleon al-III-lea;
·
premierul
britanic – Palmerson;
o constituirea la Paris al unui Comitet cu deviza “Dreptate!
Fraternitate! Unitate!”
o obţinerea sprijinului unor
personalităţi:
·
Paul
Bataillard;
·
Edgard
Quinet.
Ø
În
ţară, acţiunile unioniste s-au desfăşurat în noul context determinat de
prevederile Convenţiei de la Balta –Liman (1849), prin modalităţi diferite:
o constituirea Comitetelor Unirii la Iaşi şi
Bucureşti (1856);
o editarea unor
ziare:
·
“România
literară”- Iaşi;
· „Steaua Dunării” –Iaşi;
· „Românul” -Bucureşti.
Ø În iunie 1853, Principatele au fost
ocupate militar de Rusia, care dorea să le folosească drept cap de pod spre
inima Imperiului Otoman, încălcând prevederile Convenţiei de la Balta-Liman
(1849).
o protestele diplomatice şi încercările
Angliei, Franţei şi Prusiei de a aduce
Rusia la masa tratativelor au eşuat, ceea ce a determinat începerea
războiului.
Ø
În
timpul Războiului Crimeei (1853-1856),
a fost discutată “problema românească”, care devenise o “problema europeană” încă din 1855.
Ø
Contele Walewski a propus, în cadrul Conferinţei de la Paris,
constituirea unui „stat tampon” prin unirea Principatelor Române, aşezat sub
garanţia colectivă a Marilor Puteri, noul stat
fiind un obstacol în calea politicii orientale a Rusiei.
o în timpul discuţiilor a putut fi
observată atitudinea acestora faţă de Principatele Române şi unirea acestora:
· Franţa a sprijinit unirea, sperând să-şi refacă
prestigiul european;
·
Sardinia şi Prusia
au sprijinit unirea Principatelor Române sperând să-şi “deschidă drum” pentru
constituirea propriilor state naţionale, proces împiedicat de Imperiul Habsburgic;
· Rusia Ţaristă înfrântă în războiul
Crimeei, “juca” după “muzica” Franţei; mai mult, voia să
distrugă alianţa anglo-franceză ce îi provocase înfrângerea în războiul
Crimeii;.
· Anglia s-a arătat
iniţial favorabilă unirii, apoi şi-a schimbat atitudinea;
· Turcia s-a pronunţat împotriva unirii
văzând în acest proiect începutul dezmembrării Imperiului;
· Austria a respins unirea Principatelor
considerând-o un avertisment teribil, temându-se de consecinţele sale asupra
Transilvaniei şi Bucovinei.
Ø La
18/30 martie 1856 a fost
semnat Tratatul de Pace de la Paris,
care stabilea:
o scoase Principatele de sub protecţia
singulară a Rusiei Ţariste şi aşezarea lor sub garanţia colectivă a celor 7
marilor puteri: Anglia, Franţa, Austria, Prusia, Sardinia, Rusia ţaristă şi Imperiul Otoman (orice măsură referitoare
la români nu putea fi luată decât cu acordul acestora);
o organizarea alegerilor pentru
constituirea Adunărilor Ad-hoc, în vederea consultării opiniei publice cu
privire la unirea principatelor;
o
retrocedarea
către Moldova a celor trei judeţe din Sudul Basarabiei: Cahul, Ismail şi
Bolgrad.
Ø În vara anului 1856
au fost înlocuiţi domnitorii numiti
in baza
Convenţiei de la Balta-Liman prin caimacami:
o Teodor Balş în Moldova - a promovat o politică
antiunionistă;
o Alexandru
Ghica în Ţara
Românească - a creat condiţii favorabile mişcării unioniste.
Ø În 1857 au fost organizate alegeri
pentru cele două adunări ad-hoc, alegerile din Moldova fiind falsificate de
caimacamul Nicolae Vogoride (cu sprijinul
direct al Consulului Austriei la Iaşi);
o falsificarea alegerilor a nemulţumit
gruparea unionistă, care a informat
marile puteri. Anglia şi Franţa au încheiat “Compromisul de la Osborne”
prin care:
· Anglia accepta organizarea unor noi alegeri
pentru adunarea ad-hoc a Moldovei;
· Franţa renunţa la ideea unirii depline sub
conducerea unui prinţ străin, fiind pentru o unire formală.
Ø Organizarea Adunarilor ad-hoc:
o
Adunarea ad-hoc a Moldovei a fost constituită în urma
reorganizării alegerilor, la 29 august/10 septembrie 1857, câştigate
de unionişti;
o
Adunarea ad-hoc a Ţării Româneşti a fost constituită în
urma alegerilor din 7/19 septembrie 1857, câştigate tot de unionişti.
Ø
În
1857, Adunări ad-hoc au elaborat
două Rezoluţii,
pe care le-au înaintat marilor puteri întrunite în cadrul Conferinţei de la Paris (1858):
o acestea au ignorant cele mai
importante solicitări ale românilor:
·
unirea
într-un stat cu numele de România;
·
aducerea
pe tronul ţării a unui prinţ străin;
Ø Prin prevederile Conveţiei de la Paris (1858)
se urmărea realizarea unei confederaţii cu numele de Principatele Române ale
Moldovei şi Ţării Româneşti, în care să fie doi domni, două guverne, două adunări
etc.
Ø Cu câteva luni înainte de desemnarea
candidaţilor, în cercurile unioniste de la Iaşi şi Bucureşti circula ideea
alegerii aceluiaşi domnitor în ambele principate, ceea ce s-a şi întâmplat:
o
la
5 ianuarie 1859, Al. I. Cuza a fost
ales domn al Moldovei;
o
la
24 ianuarie 1859, Al. I. Cuza a fost
ales domn şi în Ţara Românească.
Ø După realizarea unirii diplomaţia
românească a urmărit recunoaşterea:
o
dublei
alegeri- obţinută în cadrul Conferinţei puterilor garante de la Paris
(1859);
o
unirii
depline - obţinută în cadrul Conferinţei ambasadorilor de la
Constantinopol (1861).
Domnia lui Alexandru Ioan Cuza
(1859-1866)
Ø a fost marcată de iniţiative pentru
realizarea independenţei “de facto”, urmărind:
o suspendarea jurisdicţiei consulare;
o înfiintarea agenţiilor diplomatice şi
a Ministerului de Externe;
o modernizarea armatei naţionale;
o impunerea dreptului ţării de a-şi
modifica legile;
o emiterea de distincţii şi decoraţii;
o încercarea de a bate monedă naţională,
peste capul Imperiului Otoman, devenit “omul bolnav” al Europei;
Ø Alexandru Ioan Cuza a luat o serie de
măsuri:
o a stabilit relaţii diplomatice cu
Serbia;
o a sprijinit lupta de eliberare a
bulgarilor şi polonezilor;
o a condiţionat sprijinul acordat
emigraţiei maghiare de soluţionarea revendicărilor românilor din Transilvania.
Ø Echilibru european stabilit prin Tratatul
de Pace de la Paris (1856),
încheiat la sfârşitul războiului Crimeei, a fost radical modificat prin:
o înfrângerea Austriei de către Prusia
(1866);
o constituirea dualismului austro-ungar
(1867);
o unificarea Italiei (1870) şi a Germaniei (1871);
o scăderea influenţei politice a
Franţei în urma înfrângerii în războiul franco-prusac (1870-1871);
Ø Noul raport de forţă de la nivelul
continentului a influenţat lupta românilor pentru consolidarea unirii şi
dobândirea independenţei.
Ø
Prinţul
Carol, instalat după înlăturarea lui Alexandru Ioan Cuza (1866), a continuat linia politică externă iniţiată de fostul
domitor, bucurându-se de sprijinul Franţei şi al Prusiei:
o în 1868 a încheiat un tratat de colaborare cu Serbia;
o în 1866 şi 1869
au fost consultaţi emisarii guvernului grec în vederea unei acţiuni comune
antiotomane;
o a
menţinut sprijinul acordat revoluţionarilor bulgari;
Cucerirea independenţei de stat a României (1877-1878)
Ø presupunea înlăturarea legăturilor
anacronice cu Poarta Otomană dar şi cu regimul de garanţie colectivă instituit
de marile puteri în 1856. Realizarea acestui deziderat prespunea :
o acţiuni ferme, de mare supleţe;
o răbdare şi abilitate, deoarece avea
implicaţii asupra politicii europene.
Ø Aducerea pe tronul României a unui prinţ
dintr-o dinastie europeană a afectat relaţiile dintre marile puteri în
Sud-Estul Europei, prefigurând o redistribuire a raportului de forţă în zonă.
Ø În 1873, în cadrul Consiliul de Miniştri, prinţul Carol I a pus
deschis problema dobândirii independenţei, vorbind despre “ora însemnată” de
providenţă pentru dezrobirea Orientului
şi creştinătăţii.
Ø
După 1870-
1871 România a desfăşurat o amplă activitate diplomatică:
o Guvernul condus de Lascăr Catargiu (1871 - 1876) aprecia că cea mai înţeleaptă atitudine pe plan extern
era câştigarea sprijinului internaţional al puterilor europene, încheind cu
aceştia tratate economice.
o astfel, pe linia aspiraţiilor de
independenţă, au fost semnate: convenţii comerciale cu:
· Austro- Ungaria (1875);
· Germania (1876).
-
prin
intermediul acestora, în schimbul unor concesii economice, România obţinea
dreptul de a încheia acorduri internaţionale fără acordul Porţii Otomane.
Ø În perioada 1875-1876 a avut loc redeschiderea “problemei orientale” prin
declaşarea luptei antiotomane dusă de Bosnia, Herţegovina, Bulgaria, Serbia,
Muntenegru;
o statul român, care simpatiza cauza
popoarelor slave din Balcani, şi-a proclamat neutralitatea şi a încercat (fără
succes) să obţină independenţa pe cale diplomatică, deoarece victoria
Imperiului Otoman împotriva răsculaţilor şi rivalitatea ruso-otomană
reprezentau un pericol pentru teritoriul
românesc (putea fi transformat în teatru
de război).
o Rusia urmărea să controleze
strâmtorile Bosfor şi Dardanele şi să scoată Imperiul Otoman din Europa, motiv
pentru care a sprijinit răscoalele antiotomane ale populaţiilor slave şi
ortodoxe din Peninsula Balcanică, aflate sub autoritatea Porţii.
o pentru statul român era necesară alianţa cu Rusia care:
· putea înlătura pericolul
transformării teritoriului românesc în
teatru de război;
· deschidea drumul spre câştigarea
independenţei.
Ø În acest context, guvern liberal
condus de I.C. Brătianu a făcut eforturi
diplomatice pentru a se apropia de Rusia –
o delegaţia României s-a deplasat la Livadia din Crimeea unde
a purtat tratative cu delegaţia ţaristă condusă de ţarul Alexandru al II-lea,
în vederea încheierii unei alianţe (tratative care au eşuat).
o
discuţiile
au fost reluate la Bucureşti fiind finalizate cu încheierea Convenţiei
româno-ruse (4/16 aprilie 1877),
care stabilea condiţiile trecerii trupelor ruse prin România şi respectarea
integrităţii teritoriale a acesteia.
· semnarea Convenţiei a însemnat un
moment important în afirmarea independenţei şi schimbarea raporturilor între
România şi Rusia Ţaristă.
Ø Conservatorii considerau că pericolul
expansiunii ruse era iminent şi optau pentru relaţii bune cu Austro-Ungaria şi
pentru neutralitate în cazul unui război ruso-turc.
Ø
Obţinerea
independenţei pe cale militară a devenit tot mai evidentă, în condiţiile în
care noua Constituţie otomană din decembrie
1876 menţiona că România era o “provincie
privilegiată” a Imperiului.
Ø
La 9 mai 1877 în şedinţa comună a celor
două Camere ale Parlamentului, Mihail Kogălniceanu a proclamat independenţa
României.
o deşi a fost salutată cu mult entuziasm de
către populaţie, marile puteri au avut
atitudini diferite:
·
Rusia a acceptat-o ca pe un “fapt împlinit”;
·
Italia şi-a arătat simpatia;
·
Franţa, Germania, Austro-Ungaria au rămas în expectativă;
·
Anglia a
privit-o cu ostilitate;
·
Poarta Otomană a ripostat prin război;
Ø Deşi Rusia a refuzat iniţial
cooperarea militară cu armata română pentru a nu-şi crea “obligaţii” faţă de România, mai ales că dorea sudul Basarabiei, a
fost obligată să-i ceară sprijinul (iulie 1877):
o
Prinţul
Carol I şi-a asumat responsabilitatea
participării la războiul din Balcani:
· în abseţa unui tratat de colaborare
cu Rusia;
· era convins că sângele româneasc
vărsat va face imposibil de contestat dreptul ţării la independenţă.
- victoriile româneşti de la Plevna şi
Rahova, sacrificiul de la Smârdan, Belogradcik şi Vidin nu puteau fi ignorate
de marile puteri.
Ø Încercarea Rusiei de a încheia rapid
pacea cu Imperiul Otoman, excluzând România de la tratative şi evitând
amestecul celorlalte mari puteri a eşuat :
o
La 19februarie/3marie 1877 a fost încheiat Tratatul de Pace de la San Stefano:
· delegatul Romaniei - colonelul Arion
nu a fost admis la discutii;
· Austro-Ungaria nu accepta încălcarea Convenţiei
de la Budapesta, care îi garantase, din partea Rusiei, Bosnia şi
Herţegovina, în schimbul revenirii sale la gurile Dunării;
· puterile occidentale nu acceptau
proiectul “Bulgariei Mari” şi nici accesul Rusiei la Marea Mediterană.
Ø
În
condiţiile convocării Congresului de la Berlin (1878), semn al supremaţiei germane în
Europa, diplomaţii români au crezut că pot revendica dreptul ţării la
integritate teritorială şi independenţă;
o
după
lungi insistenţe, primul ministru - I.C. Brătianu şi ministrul de externe
Mihail Kogălniceanu au fost primiţi într-o şedinţă, unde au prezentat un
memoriu în care solicitau:
· recunoaşterea independenţei şi a
integrităţii naţionale;
· garantarea neutralităţii ţării;
· acordarea unor despăgubiri de război.
Ø La 1/13iulie 1878 a fost semnat Tratatul de pace de la Berlin:
o recunoaştea independenţa României,
Serbiei şi Muntenegrului;
o Bosnia şi Herţegovina erau date spre
administrare Austro-Ungariei;
o Bulgaria era redusă teritorial la
spaţiul dintre Dunăre şi Balcani şi pusă sub suzeranitatea Porţii;
o se forma Rumelia Orientală ( zonă tampon la sud de
Balcani);
o Anglia primea insula Cipru.
Ø Textul tratatului reprezenta o încălcare a
suzeranităţii naţionale, datorită condiţiilor puse:
o modificarea art.7 din Constituţie cu privire la cetăţenie - statul
român trebuia să acorde cetăţenie locuitorilor de altă religie decât cea creştină (erau vizaţi
evreii);
o rezolvarea Afacerii Strousberg, în sensul răscumpărării de către guvernul
român a acţiunilor fostei Societăţi care construise drumurile de fier din
România;
o cedarea către Rusia Ţaristă a sudului
Basarabiei (Cahul, Ismail şi Bolgrad), primind în schimb Dobrogea, Delta
Dunării şi Insula Şerpilor.
Atitudinea Rusiei
în timpul tratativelor precum şi încercarea de a prelungi staţionarea trupelor
sale pe teritoriul României au contribuit la încordarea relaţiilor româno –
ruse în perioada următoare.
II. De la recunoaşterea independenţei la
Conferinţa de pace de la Paris
(1919-1920)
1. Recunoaşterea independenţei.
Ø Tratatul de la
Berlin a recunoscut independenţa României, dar condiţiile impuse îi limita
acesteia suveranitatea, obligând cercurile politice şi diplomaţia românească la
o percepţie mai lucidă a realităţii.
o în virtutea
tradiţiei, Marile Puteri continuau să ignore statutul de independenţă al
ţării pentru a-şi impune propriile interese.
Ø Garanţia
colectivă existentă înainte de 1877 trebuia înlocuită cu un sistem
de alianţe menit să-i asigure securitatea.
Ø Recunoaşterea
independenţei României, a transformării statutului
său extern, a fost rezultatul unor complicate demersuri diplomatice, legate mai
ales de:
o acordarea
cetăţeniei evreilor;
o lichidarea
consecinţelor afacerii Stroussberg privind construcţia de căi ferate.
Ø În perioada
ulterioară au avut loc o serie de evenimente care au dus la creşterea
prestigiului României:
o în 1879 i-a fost recunoscut lui Carol I
titlul de "Alteţă Regală ", acordat de Parlament încă din
toamna anului 1878;
o în 1880 regele şi I.C.Brătianu au făcut
vizitele în Germania, obţinând:
·
reglementarea succesiunii la tronul ţării;
·
recunoaşterea regatului;
·
recunoaşterea statutului de independenţă.
o 14/26 martie 1881, Parlamentul a votat
transformarea României în Regat;
o 10/22 mai 1881, Carol I şi Elisabeta au fost
încoronaţi regi ai Romaniei.
1. Aderarea
României la Tripla Alianţă.
Ø La sfârşitul
secolului al XIX-lea şi începutul secolului al XX-lea, zona de Sud-Est a
Europei a cunoscut transformări semnificative.
Ø După 1878 Rusia a devenit o ameninţare pentru România deoarece;
o şi-a întărit
poziţiile în Bulgaria;
o a redevenit
riverană la gurile Dunării.
Ø Depăşirea stării
de izolare diplomatică în care se afla ţara se putea realiza printr-o
alianţă cu Germania, alianţă dorită şi
de Carol I care a
rămas, după expresia sa, "un
bun prusac şi un bun german ".
Ø După semnarea
tratatului Puterilor Centrale, între Germania şi Austro-Ungaria (1879), Bismarck a susţinut ideea apropierii de România;
o cancelarul a pus
direct chestiunea aderării României la ceea ce obişnuia să numească "liga noastră de pace ";
o ministrul de
externe austro-ungar, contele Kalnoky, considera că prin această "alianţă"
(Puterile Centrale) s-ar consolida;
o România avea
nevoie de un sprijin extern, în eventualitatea unui război cu Rusia, iar acesta
putea fi dat de Germania, dar era conştientă că "drumul către Berlin trecea prin Viena ".
Ø Existau însă şi
obstacole în realizarea alianţei:
o tensiunile
dintre Austro-Ungaria şi România în legătură cu navigaţia pe Dunăre;
o situaţia românilor
aflaţi sub administraţie maghiară (după realizarea dualismului austro-ungar -
1867).
Ø Situaţia a fost
rezolvată în 1883 de vizitele
regelui Carol I şi a lui I.C. Brătianu în Germania şi Austro-Ungaria.
Ø Tratatul dintre
România şi Austro-Ungaria a fost semnat la 30 octombrie 1883, Germania aderând în aceeaşi zi, iar Italia la 15
mai 1888.
o avea caracter secret, prevederile fiind
cunoscute doar de suveranii statelor semnatare şi de prim-miniştrii;
o nu a fost adus
în discuţia Parlamentului României, de teama respingerii sale.
o avea caracter
defensiv, statele semnatare îşi promiteau ajutor în cazul în care erau
atacate;
o a fost
reînnoit în 1892, 1896, 1902 şi 1912;
o a avut unele efecte
favorabile:
·
a scos România, din
izolarea diplomatică în care se găsea, consolidându-i poziţia în Europa de Sud-
Est;
·
i-a asigurat unele
avantaje pe piaţa Europei Centrale.
o a avut şi efecte negative - a stânjenit ajutorul acordat luptei românilor
ardeleni.
·
în perspectivă istorică, aceasta a mers contra
intereselor naţionale şi împotriva simţămintelor marii majorităţi a românilor,
astfel că prevederile tratatului nu s-au putut aplica nici în 1914, nici în
1916.
Ø În plus, relaţiile
cu Austro-Ungaria au continuat să se înrăutăţească deoarece:
o situaţia
românilor de peste munţi nu s-a îmbunătăţit, aşa cum se sperase;
o Austro-Ungaria a
declanşat un război vamal (1886-1891),
după anularea de către statul roman a Convenţiei comerciale, vamale şi de navigaţie din
1875;
o politica
guvernului de la Viena în Peninsula Balcanică ameninţa echilibrul în zonă şi
securitatea României.
2.
Politica externă a României la
începutul secolului al XX-lea.
Ø Raportul de
forţe din Balcani a suferit importante modificări în ultima parte a sec.XIX şi
în prima parte a sec. XX, determinând o
inversare a alianţelor.
o anexarea Bosniei
şi Herţegovinei de către Austro-Ungaria a determinat apropierea Serbiei de
Rusia Ţaristă;
o proclamarea
independenţei Bulgariei a fost însoţită de tensionarea relaţiilor sale cu
Petersburgul şi apropierea de Viena.
Ø Relaţiile
statului roman cu statele vecine au fost diferite:
o a susţinut o
politică de echilibru între statele din zonă;
o şi-a manifestat
interesul pentru locuitorii români din munţii Pindului şi de pe Valea
Timocului;
o a avut relaţiile
tensionate cu Grecia, din cauza
problemei aromânilor;
o nu a avut
relaţiile cu Turcia;
o a privit cu
suspiciune pretenţiile teritoriale ale Bulgariei;
o a avut relaţii
mai apropiate cu Serbia, Bucureştiul fiind ostil politicii antisârbeşti a
Austro-Ungariei.
Ø Renaşterea
politică şi militară a Franţei şi constituirea Triplei Înţelegeri, i-a
oferit României o alternativă politică
o în timpul crizei bosniace (1908), I.
I.C. Brătianu şi-a exprimat categoric ostilitatea faţă de politica
balcanică promovată de Austro-Ungaria.
Ø Statele membre
ale Puterilor Centrale au încercat să
menţină interesul României pentru alianţă, astfel:
o a avut loc o vizită în ţară a prinţilor moştenitori ai tronurilor
Germaniei şi AustroUngariei;
o regelelui Carol
I i s-a acordat gradul de feldmareşal al armatei germane la împlinirea vârstei
de 70 de ani (acţiuni care au rămans fără ecou).
Ø În acelaşi timp
I.I.C. Brătianu şi principesa Maria tatonau terenul pentru reorientarea
politicii româneşti spre Antanta, România fiind vizitată de:
o misiuni militare
din Anglia şi Rusia;
o personalităţi
franceze.
Ø Războaiele balcanice (1912 - 1913):
o au evidenţiat
reorientarea politicii externe româneşti;
o au oferit
României ocazia de a se afirma ca principală putere între statele din zonă;
·
în timpul primului război balcanic (1912) purtat de Serbia, Muntenegru,
Bulgaria şi Grecia împotriva Turciei, România şi-a proclamat neutralitatea;
·
întărirea Bulgariei, în detrimentul fostelor aliate, a fost percepută la Bucureşti ca o ameninţare
pentru securitatea frontierei dobrogene;
·
în timpul celui de-al doilea război balcanic (1913) purtat de Serbia, Muntenegru,
Grecia şi Turcia împotriva Bulgariei, guvernul de la Bucureşti, condus de Titu
Maiorescu, a decis intervenţia militară, decretând mobilizarea:
-
războiul a fost rapid şi cu pierderi reduse;
-
pentru a evita intrarea armatei române în Sofia, Bulgaria
a cerut pace.
Ø Tratatul de pace a fost semnat la
Bucureşti în 1913 şi a oferit
României Cadrilaterul (viitoarele judeţe Durostor şi Caliacra) şi o frontieră
sigură în sudul Dobrogei.
o găzduirea
congresului de pace, la care pentru prima dată ţările din sud estul
Europei îşi rezolvau problemele în absenţa Marilor Puteri, constituia un
indiciu privind creşterea prestigiului internaţional al României.
o intervenţia
României în război a avut şi o semnificaţie naţională deoarece a
fost în contradicţie cu cea austro-ungară; în acei ani se spunea că
"noi luptăm în sudul Dunării cu gândul la Transilvania ".
3.
România si Marile Puteri în timpul Primului Război
Mondial.
Ø În vara anului 1914, pe fondul declanşării primului război
mondial, atât Puterile Centrale cât şi Antanta, au încercat să-şi asigure
concursul României:
o Austro-Ungaria
şi Germania au trimis la Bucureşti noi miniştri plenipotenţiari: Ottokar
Czernin şi von Bussche;
o diplomaţia
vieneză s-a străduit să obţină publicarea Tratatului din 1883, fapt care ar fi
diminuat intensitatea mişcării naţionale din Transilvania;
o Regele Carol I
s-a opus însă categoric, intuind consecinţele grave pe care le-ar fi produs
publicarea documentului şi a răspuns evaziv în legătură cu ajutorul pe care
România l-ar fi acordat Austro-Ungariei în caz de război.
Ø Situaţia era
destul de tensionată:
o cercurile
politice germane şi vieneze acuzau "politica
şovinistă maghiară" care ducea la pierderea alianţei cu
România;
o la sfârşitul
anului 1913 au fost iniţiate tratative între contele Tisza şi Comitetul
Executiv al Partidului Naţional Român din Transilvania;
o împăratul
Wilhelm al II-lea a făcut presiuni ca tratativele să se finalizeze printr-un
compromis acceptabil pentru români.
Ø Diplomaţia
statelor din Antanta era tot atât de activă:
o la 1/14
iunie 1914 a avut loc vizita ţarul Nicolae al II-lea împreună cu familia la
Constanţa, însoţit de ministrul de externe Sazonov;
o discuţiile
purtate de aceştia cu regele Carol I şi premierul I.I.C. Brătianu au
reconfirmat noua orientare politică a României;
o vizita lui
Sazonov la Bucureşti, urmată de o excursie cu I.I.C. Brătianu şi trecerea
graniţei la Predeal a nemulţumit diplomaţia austro-ungară.
Ø Treptat, chiar
personalităţi marcante de la Berlin şi Viena au recunoscut că România era
pierdută pentru Puterile Centrale.
Ø Apropierea
războiului implica însă o decizie privind soarta şi viitorul naţiunii. Deşi
marile puteri aveau rol hotărâtor în politica internaţională, ele au acordat
atenţie României, care prezenta interes din punct de vedere: economic, militar şi
strategic.
Ø În momentul izbucnirii
primului razboi mondal (15/28
iulie 1914), România era incontestabil unul din centrele de interes ale
diplomaţiei europene;
o Consiliul de
Coroană de la Sinaia (21 iulie/3
august 1914), a respins cererea
regelui şi argumentele lui Petre P. Carp privind intrarea ţării în război de
partea Puterilor Centrale;
Ø În perioada
neutralităţii (1914-1916), Brătianu a pregătit intrarea României
în război, urmărind ca revendicările ei să facă obiectul unui angajament ferm
din partea aliaţilor, iar situaţia de pe fronturi să implice sacrificii umane
cât mai mici;
o la 18 septembrie/1 octombrie 1914,
printr-un acord secret, Rusia s-a angajat să apere
integritatea teritorială a României şi îi recunoştea drepturile asupra
teritoriilor din Austro-Ungaria în schimbul neutralităţii.
·
au fost negociate îndelung clauzele viitorului tratat de
alianţă cu Antanta.
Ø Statele angajate
în război de o parte şi de alta au făcut
presiuni asupra guvernului român, oscilând între promisiuni ademenitoare şi
ameninţări, solicitările intensificându-se după intrarea în război a Italiei şi
Bulgariei (1915).
Ø Marile puteri
aveau aşteptări diferite de la Romania:
o Puterile
Centrale sperau, în cel mai fericit caz,
neutralitatea României;
o Franţa şi Rusia,
nemulţumite de tergiversările lui Brătianu, puneau guvernul de la Bucureşti, în vara 1916, în faţa alternativei "acum ori niciodată”.
Guvernul
de la Bucureşti a semnat cu Antanta două convenţii (4/17 august 1916), iar zece
zile mai târziu a început "marele
război pentru întregirea neamului”.
III. De la
recunoaşterea internaţională a Marii Uniri
la instaurarea
regimului communist
1. Recunoaşterea Marii Uniri
Ø Primul Război
Mondial a determinat mari schimbări, având consecinţe
majore asupra Europei şi a lumii :
o a dus la modificarea
raportului de forţe în rândul marilor puteri;
o a impus principiul
naţionalităţilor;
o a determinat prăbuşirea
marilor imperii: german, austro-ungar,
ţarist şi otoman.
o a favorizat constituirea
unor noi state, printre care şi România.
Ø În cadrul Conferinţei de Pace de la Paris
(1919-1920), au fost semnate tratate de pace cu fiecare din statele
învinse:
o
Germania
la Versailles;
o
Austria
la Saint-Germain;
o
Turcia
la
Sévrès ;
o
Bulgaria
la Neuilly
sur Seine;
o
Ungaria
la Trianon.
Ø Principalul obiectiv al delegaţiei României (condusă de
primul ministru I.I.C. Brătianu), care a
participat la Conferinţă a fost recunoaşterea
Marii Uniri realizată de poporul român în anul 1918 în 3 etape:
o
unirea Basarabiei (27 martie 1918);
o
unirea Bucovinei (15/28 noiembrie);
o
unirea Transilvaniei (1 decembrie 1918).
Ø după o mare “bătălie” diplomatică care
a determinat la un moment dat retragerea delegaţiei române de la tratative,
marile puteri au recunoscut unirea din 1918:
· Tratatul cu Austria recunoştea unirea Bucovinei cu
România;
· Tratatul cu Ungaria stabilea că Ungaria renunţa în
favoarea României la toate drepturile şi titlurile fostei monarhii
austro-ungare situate dincolo de frontierele Ungariei;
· Tratatul de Pace de la Paris (28 octombrie 1920), semnat de România cu Marea Britanie, Franţa, Italia şi Japonia recunoştea unirea Basarabiei cu România;
· Tratatul cu Bulgaria recunoştea graniţa româno-bulgară
din 1913.
Ø Pacea realizată la Paris nu a fost durabilă deoarece:
o
contrar
celor petrecute la congresele de pace anterioare (Viena-1815, Paris-1856),
statele învinse n-au fost admise la tratativele de pace;
o
statele
mici din tabăra învingătoare au fost discriminate;
o
alte
state (ex. Rusia Sovietică), n-au fost invitate să participe la Conferinţa de
pace;
o
responsabilitatea
declanşării războiului a fost pusă doar pe seama statelor învinse;
o
Societatea Naţiunilor (constituită pentru a menţine
pacea în lume), nu a reuşit să-şi realizeze obiectivul..
1.
Politica externă a României în perioada
interbelică
Politica externă a României în perioada interbelică a avut ca
obiectiv de bază apărarea independenţei şi a graniţelor întregite în 1918.
Ø România s-a confruntat cu politica
revizionistă a statelor vecine, care doreau o parte din teritoriile
româneşti:
o Uniunea Sovietică;
o Ungaria;
o Bulgaria.
Ø Pentru a menţine situaţia din 1918
(România Mare), România s-a bazat pe:
o
convingerea
că Franţa şi Marea Britanie (principalele autoare ale “sistemului Versailles”),
vor garanta integritatea teritorială a statului;
o
faptul
că Societatea Naţiunilor (România a participat la fondarea acestei
organizaţii), îşi va dovedi eficienţa în apărarea păcii;
o
ideea
realizării unor alianţe regionale.
Ø În planul relaţiilor internaţionale
România:
o
a acţionat
în direcţia creşterii rolului Societăţii Naţiunilor în politica mondială;
o
a militat
pentru adoptarea unor măsuri concrete de dezarmare şi de descurajare a statelor
revizioniste.
· ca o recunoaştere a eforturilor
depuse de România, ministrul de externe Nicolae Titulescu a ocupat funcţia de
preşedinte al Adunarii Generale a Societăţii Naţiunilor (1930 şi 1931).
Ø Interesele României erau apropiate de
cele ale statelor nou formate în Europa Centrală şi de Sud-Est, ale căror
frontiere erau vizate de revizionism:
o în acest sens România a
urmărit să realizeze un bloc antirevizionist, format din statele mici,
situate între Marea Baltică şi Marea Egee: Polnia, Cehoslovacia, Iugoslavia,
Grecia şi Turcia.
- datorită unor neînţelegeri apărute
între unele dintre acestea, proiectul a fost irealizabil în forma dorită.
Ø Au existat însă şi două acţiuni
reuşite:
o
Mica Înţelegere (Mica Antantă) -1921:
· formată din: România, Cehoslovacia,
Iugoslavia.
· era o alianţă regională, sprijinită
de Franţa, care şi-a propus să apere integritatea teritorială a părţilor
contractante în faţa unui atac neprovocat din partea Ungariei sau Bulgariei;
o Înţelegerea Balcanică - 1934:
· formată din: România, Iugoslavia,
Grecia şi Turcia;
· promova menţinerea echilibrului în
zonă;
· respingea revizionismul bulgar şi
italian.
Ø În perioada interbelică România
a avut relaţii încordate cu: Uniunea Sovietică, Ungaria şi Bulgaria.
Ø Relaţiile României cu Uniunea Sovietică:
o
nu au fost reluate după război datorită:
· problemei tezaurului - fusese dus în Rusia pentru păstrare în timpul primului
război mondial şi nu a fost restituit după război;
· problemei Basarabiei - Uniunea Sovietică nu recunoştea
legalitatea Unirii acestei provincii cu România;
o
pentru
rezolvarea neînţelegerilor au avut loc o serie de tratative la:
· Copenhaga şi Varşovia (1919-1920);
· Viena (1924);
· Riga (1932).
o
relaţiile
diplomatice cu Uniunea Sovietică au fost reluate abia în 1934;
o
în
1935 Nicolae Titulescu a negociat un tratat de asistenţă mutuală cu URSS care
nu a fost finalizat deoarece nu a fost ratificat de Sovietul Suprem.
Ø Relaţiile României cu Ungaria:
o
vecinătatea
româno-maghiară a fost una tensionată datorită politicii duse de guvernul de la
Budapesta, care nu a acceptat actul de la 1 decembrie 1918;
o
în
aprilie şi iulie 1918, Ungaria a recurs la acţiuni militare pentru ocuparea
Transilvaniei, respinse de armata română, care a ocupat Budapesta (4 august
1919).
Ø Relaţiile României cu Bulgaria:
o
în
1921 a avut loc o ameliorare în relaţiile româno-bulgare;
o
în
1923 relaţiile româno-bulgare s-au tensionat datorită instaurării la Sofia a unui
regim de dictatură.
Ø Premisele pe care s-a constituit politica
externă românească în vederea apărării integrităţii teritoriale şi a independenţei
ţării au fost false:
o
Fraţa şi Marea
Britanie, pe care se conta ca apărătoare ale statu-quo-ului, au făcut
compromisuri cu statele revizioniste;
o
Societatea Naţiunilor a fost incapabilă să menţină pacea, datorită lipsei
mijloacelor;
o
alianţele regionale, Mica Înţelegere şi Înţelegerea Balcanică, au fost utile
României, însă nu erau suficiente pentru a opri revizionismul german sau
sovietic
· Acordul de la Munchen (septembrie 1938), prin care Germania ocupa regiunea sudetă a
Cehoslovaciei, a reprezentat pentru România, sfârşitul sistemului său de
alianţe.
Ø În perioada interbelică diplomaţia
românească a desfăşurat multiple
acţiuni menite să sporească încrederea şi colaborarea:
o şi-a rezolvat problemele cu Turcia -
Lausanne (1923);
o a semant Convenţia strâmtorilor (1923), care prevedea libertatea de
navigaţie prin strâmtorile Bosfor şi Dardanale;
o a reînnoit alianţa cu Polonia (1926) şi a semnat o convenţie militară
cu aceasta;
o a încheiat tratate de prietenie cu
Franţa şi Italia (1926);
o a aderat la Pactul de la Paris (1928), care excludea războiul ca mijloc de rezolvare
a neînţelegerilor dintre state;
o a semnat Protocolul de la Moscova
( 1929);
o a semnat Convenţia privind definirea
agresiunii (1933).
3. Politica
externă în timpul celui de-al doilea război mondial
Ø În preajma şi la începutul celui
de-al doilea război mondial România era din ce în ce mai izolată pe plan
internaţional.
o
acţiunile
Germaniei din 1935-1939, au anulat practic multe din prevederile sistemului de
la Versailles.
Ø Pactul sovieto-german Ribbentrop -
Molotov (23 august 1939), afecta direct
integritatea teritorială a României, prin faptul că oferea Basarabia Uniunii
Sovietice.
Ø Declanşarea celui de-al
doilea război mondial (1
septembrie 1939), prin atacarea Poloniei de către Germania, a găsit România
într-o fază avansată de izolare fiind obligată să se declare neutră (6 septembrie 1939).
o datorită evoluţiei operaţiunilor
militare din vestul Europei România a fost nevoită să semneze cu Germania „Pactul
petrolului”, prin care erau livrate Berlinului cantităţi mari de ţiţei
în schimbul unor arme.
Ø În vara anului 1940, situaţia României era şi mai rea datorită:
o
ascensiunii
Germaniei;
o
ostilităţii
URSS-ului;
o
revizionismul
Ungariei şi Bulgariei;
o
capitulării
Franţei la 22iunie 1940.
Ø Anul 1940 a fost unul tragic în istoria României, deoarece au avut loc importante
cedări teritoriale:
o
în
urma notelor
ultimative din 26-27 iunie 1940,
adresate de Moscova guvernului român, acesta a fost nevoit să cedeze:
Basarabia, partea de N a Bucovinei şi ţinutul Herţei, însumând o suprafaţă de
50.762 km2, cu o populaţie de 3.776.309 locuitori;
o
la
30 august 1940, României i s-a impus
semnarea Dictatului de la Viena prin care i-a cedat Ungariei partea de
Nord-Vest a Transilvaniei, reprezentând 42.243 km2 , cu o
populaţie de 2.628.238 locuitori;
o
la
7 septembrie 1940, a fost parafat Tratatul
de la Craiova, în urma căruia România a cedat Bulgariei partea de Sud a
Dobrogei (Cadrilaterul, cu judeţele Durostor şi Caliacra), cu o suprafaţă de
6.921. km2 şi o populaţie de circa 425.000 locuitori.
·
în 1940 România a pierdut:
- o treime din teritoriu - 99.738 km2;
- o treime din populaţie - 6.821.000 locuitori.
Ø După cedările teritoriale:
o s-a prăbuşit întreg sistemul politico
– diplomatic creat în 1918;
o
Carol
al II-lea a abdicat în favoarea fiului său Mihai (6 septembrie 1940), generalul I. Antonescu devenind preşedintele
Consiliului de Miniştri;
o
frontierele
României au fost garantate de Germania.
Ø În această situaţie au devenit
explicabile:
o
aderarea
României la Pactul Tripartit (23
noiembrie 1940);
o
acceptarea
trupelor germane în ţară (primăvara lui
1941);
o
ieşirea
din starea de neutralitate.
Ø La 22 iunie 1941, România a intrat
în al doilea război mondial, alături de Germania, urmărind eliberarea
Basarabiei şi a Bucovinei de Nord:
o
armata
română a participat la marile bătălii de pe teritoriul sovietic;
o
după
înfrângerea de la Stalingrad, când devenea evident că Germania avea să piardă
războiul, au fost căutate soluţii, atât de guvernul antonescian, cât şi de
opoziţie, pentru a evita ocuparea ţării de către Armata Roşie.
Ø În condiţiile în care balanţa
victoriei înclina spre Coaliţia Naţiunilor Unite (SUA, Marea Britanie, URSS), a
avut loc actul de la 23 august 1944 , care a presupus :
o
înlăturarea
mareşalului Ion Antonescu de la guvernare;
o
ieşirea
României din războiul antisovietic;
o
întoarcerea
armelor împotriva Germaniei.
Ø Actul de la 23 august 1944, a
reprezentat o cotitură în politica externă a României:
o după 23 august 1944, diplomaţia
românească a căutat să atenueze urmările participării la războiul antisovietic.
Ø La 21 septembrie 1944, România a semnat la Moscova, Convenţia
de Armistiţiu cu Naţiunile Unite, care cuprindea prevederi referitoare
la :
o
teritoriu
- graniţa de Est rămânea cea impusă de sovietici în iunie 1940, Transilvania
sau cea mai mare parte a sa urmând să revină României;
o
despăgubirile de război;
o
participarea României în continuare la războiul împotriva Germaniei, lucru pe care
armata româna l-a făcut, luptând pentru:
· eliberarea Transivaniei;
· înfrângerea armatelor germane din
Ungaria, Cehoslovacia şi Austria.
- o
parte din prevederile Convenţiei de Armistiţiu s-au regăsit în
Tratatului de Pace de la Paris.
Ø Negocierile pentru încheierea păcii
cu România au început în august 1946
şi s-au finalizat prin semnarea Tratatului
de Pace de la Paris (10
februarie 1947).
o
delegaţia
română a fost condusă de ministrul de externe în guvernul Petru Groza, Gherghe
Tătărăscu;
o
în
favoarea României au acţionat o parte din diplomaţii şi oamenii politici
români, aflaţi în străinătate, în frunte cu fostul ministru de externe Grigore
Gafencu.
Ø Hotărârile Tratatului de Pace de la
Paris (1947), au fost nefavorabile pentru
România deoarece:
o
Marile
Puteri occidentale (SUA, Marea Britanie), au confirmat Pactul
Ribbentrop-Molotov din august 1939, stabilind ca teritoriile româneşti anexate
de Uniunea Sovietică să rămână în componenţa acesteia;
o
s-a
decis rămânerea Cadrilaterului în componenţa Bulgariei;
o nu i s-a recunoscut României statutul
de cobeligeranţă (deşi pentru înfrângerea Germaniei România a pierdut 170.000
de ostaşi), fiind tratată ca un stat învins şi obligată să plătească o despăgubire
de război în valoare de 300 milioane de dolari (alimente, materii prime,
echipament industrial etc).
o a stabilit ca trupele Armatei
Sovietice să rămână în ţară sub pretextul asigurării „liniilor de comunicaţie
cu zona sovietică de ocupaţie din Austria”;
·
singurul câştig a fost anularea Dictatului de la Viena şi reintegrarea părţii de
Nord-Vest a Transilvaniei în graniţele naţionale.
Ø Prezenţa tupelor sovietice pe
teritoriul România (situaţie care s-a prelungit până în 1958), a favorizat
instaurarea şi consolidarea noului regim totalitar de inspiraţie sovietică.
o după 1947, politica externă a României a trebuit să se „alinieze”
Moscovei:
· a încheiat Tratatul de prietenie,
colaborare şi asistenţă mutuală cu URSS (1948);
· s-a integrat în Consiliul de Ajutor
Economic Reciproc (1949);
· a intrat în Organizaţia Tratatului de
la Varşovia (1955).
x
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu