Autonomii locale şi instituţii
centrale în spaţiul românesc
(sec IX-XVIII)
I. De la obştea sătească la domnie
Ø în secolele VII-IX forma de organizare specifică spaţiului romanesc a
fost obştea
sătească, care:
o
era
o comunitate de oameni având:
·
organizarea
social-economică proprie;
·
un
teritoriu bine delimitat.
o
se
baza pe proprietatea comună asupra pământului;
o
funcţiona
prin organizarea colectivă a muncii.
Ø Treptat şi-a pierdut trăsăturile
gentilice străvechi, bazate exclusiv pe relaţii de rudenie şi a căpătat un caracter tertorial, îndeplinind
mai multe funcţii:
o
social-economică;
o
politică;
o
religioasă;
o
culturală.
Ø s-au grupat în uniuni de obşti numite de
Nicolae Iorga “romanii populare”, din
care au luat naştere ulterior:
o
cnezatele;
o
voievodatele.
Ø Conducerea era încredinţată unor
cnezi sau juzi cu funcţii judecătoreşti şi administrative;
o
puterile
unora dintre cnezi s-au extins peste mai multe sate dintr-o arie delimitată
geografic şi politic.
Ø ţările depindeau de un centru de
putere fie direct, fie prin intermediul unei căpetenii numită:
o
voievod
(termen slav);
o
duce
(termen latin).
Ø O parte din aceste autonomii au
supravieţuit în timp pe temeiul înţelegerilor convenite cu puterile care au
dominat spaţiul european de est şi sud est, purtând diferite denumiri:
o
“ţări”:
Ţara Sipeniţului, Ţara Bârsei, Ţara Făgăraşului, Ţara Zarandului, Ţara Maramureşului;
o
“codri”: Codri Cosminului, Codrii Herţei, Codrii Lăpuşnei;
o
“câmpuri”:
Câmpul lui Dragoş, Câmpul lui Vlad;
o
“ocoale”: Câmpulung, Vrancei.
II. Constituirea statelor medievale
româneşti
Ø a fost un proces de durată care s-a
realizat în două etape:
o
unificarea
formaţiunilor politice sub autoritate centrală;
o
crearea
instituţiilor interne necesare afirmării şi apărării statului;
Ø primele formaţiuni prestatale au
apărut într-un context internaţional determinat de:
o prelungirea invaziilor;
o împărţirea sferelor de influenţă
între:
·
Imperiul
Bizantin;
· Regatul Ungariei;
· Regatul Poloniei.
a) Formarea voievodatului Transilvaniei
Ø începând cu sec al IX-lea, odată cu aşezarea lor în interiorul arcului
carpatic, ungurilor şi-au manifestat interesul pentru spaţiul transilvănean;
Ø pentru secolele IX – XI, izvoarele
narative menţionează în zona transilvăneană şi
în Banat mai multe voievodate:
o
Anonymus
(notarul anonim al regelui Bela al III-lea al Ungariei), vorbea în lucrarea “Gesta Hungarorum” (“Faptele
ungurilor”), despre evenimentele din sec. IX şi conflictul dintre
unguri şi formaţiunile politice de dincolo de Tisa, menţionând trei voievodate:
· Voievodatul lui Glad
în Banat - cu centrul la Cuvin, dar care stăpânea şi cetatea Orşova;
· Voievodatul lui Menumorut în Crisana, între Ţara Oaşului şi
bazinul Mureşului Inferior, cu centrul la Biharea, care avea
în stăpânire cetăţile Zalău şi Sătmar;
· în centrul Transilvaniei- Voievodatul lui Gelu (numit blach-
român), cu centrul la Dăbâca, dar care
avea şi cetatea Cluj-Mănăştur.
o
Anonymus
oferă informaţii şi despre structura etnică a locuitorilor spaţiului intracarpatic
care erau „români şi slavi”(”Blasi et sclavi”)
o
“Legenda Sfantului Gerard” mentionează:
· Voievodatul lui Gyla (Gyula), urmaşul lui Gelu, în centrul
Transilvaniei cu reşedinţa la Bălgrad;
· Voievodatul lui Ahtum, în Banat, cu centrul la Morisena unde
întemeiase şi o mănăstire ortodoxă.
Ø izvoarele menţionau starea
conflictuală dintre voievodatele româneşti şi regalitea maghiară, mai ales
după încoronarea regelui Ştefan I în
anul 1001 ca rege al Ungariei,
Ø ungurii au trecut la cucerirea
spaţiului transilvănean folosind mai multe mijloace:
o
cucerirea teritoriile româneşti
organizând comitate: Bihor, Crasna, Cluj, Alba, Timiş, Satu-Mare, Arad, Zarand, Târnava;
o
impunerea principatul ca formă de organizare politică:
· în 1111 în documente era menţionat un Mercurius Princeps Ultrasilvanus”;
· în 1176 izvoarele menţionează pe “Leustachius
voievod” (ceea ce arăta eşecul politicii maghiare).
· în faţa presiunilor făcute de
maghiari românii s-au grupat în structuri social-economice şi politice autonome
în zonele mărginaşe ale Transilvaniei, cunoscute sub numele de “ţări”: Ţara Haţegului, Ţara Amlaşului, Ţara
Lăpuşului, Ţara Maramureşului;
· voievodul Transilvaniei şi-a păstrat
autonomia în cadrul regatului Ungariei, având autonomie juridică, administrativă şi judecătorească;
o
colonizarea unor populaţii străine: secui, saşi şi teutoni:
· secuii:
-
au
participat împreună cu maghiarii la cucerirea Panoniei (898 - 899) şi ulterior la expediţia împotriva lui Menumorut;
-
s-au
aşezat în: Bihor, zona Târnavelor, Subcarpaţii răsăriteni;
-
şi-au
păstrat autonomia internă în schimbul obligaţiilor militare – apărarea
graniţelor răsăritene ale regatului de atacurile migratorilor turanici;
· saşii:
-
au
fost colonizaţi în sec. XII – XIII cu
scopul de a stimula dezvoltarea economică a Transilvaniei;
-
erau
originari din zona Rinului şi Saxoniei (saxones -> saşi) şi s-au stabilit în
regiunea Sibiului, Târnavei Mari, Rodnei, şi Ţării Bârsei;
-
s-au
bucurat de o serie de privilegii înscrise în “Bula de Aur a saşilor” (Andreanum
- 1224), dată de regele
maghiar Andrei al II-lea, în care se prevedea:
- teritoriul din zona Sibiului nu putea
fi înstrăinat prin danii, iar dacă cineva intenţiona să aibă aici o moşie,
saşii aveau dreptul să protesteze;
- saşii aveau dreptul de a folosi “pădurea românilor şi pecenegilor”
împreună cu aceştia;
- aveau libertatea de a se organiza
social, juridic şi religios;
- aveau dreptul de a practica
meşteşugurile şi comerţul;
· cavalerii teutoni:
-
au
fost acceptaţi în Transilvania în 1211 de către regele Andrei al II-lea, din
două motive:
-
apărarea
N-E Transilvaniei de atacurile cumanilor;
-
răspândirea
catolicismului;
-
au
manifestat dorinţa de a ieşi de sub autoritatea regalităţii maghiare, fapt
pentru care regele Andrei al II-lea i-a alungat (1225);
· în general coloniştii au jucat un rol
important în istoria Transilvaniei:
-
au
întemeiat oraşe: Sibiu, Braşov, Bistriţa;
-
au
contribuit la creşterea gradului de dezvoltare economică şi culturală;
-
au
avut relaţii bune cu autohtonii;
o
impunerea catolicismul, mai ales după ce regele Ştefan I s-a convertit la
catolicism, devenind rege apostolic.
Ø În pofida măsurilor luate de
regalitatea maghiară, românii au continuat să trăiască organizaţii în districte:
o
conduse
de juzi sau cnezi care aveau atribuţii administrative şi juridice;
o
juraţii
proveneau din rândul cnezilor şi preoţilor români, care cercetau şi dădeau
sentinţe potrivit dreptului românesc - jusvalachicum.
Ø Coroana maghiară a căutat să limiteze
drepturile românilor şi să anuleze autonomia acestora;
o
rezultatul a fost revolta unor conducători
locali ai românilor precum:
· Bogdan – voievodul românilor
maramureşeni;
· Negru Vodă din Făgăraş;
-
au
trecut la E şi S de Carpaţi şi au întemeiat noi state româneşti;
Ø Transilvania şi-a păstrat structura
voievodală chiar dacă regele maghiar era suzeranul ei.
Ø instituţia stărilor privilegiate avea la bază criteriul naţional:
o
existau
trei
stări privilegiate - maghiarii, saşi, secui;
o
românii
aveau statutul de toleraţi la fel ca şi religia ortodoxă:
· regele Ludovic I a condiţionat
calitatea de nobil de apartenenţa la catolicism (1366), fapt care a dus la:
-
izolarea românilor;
-
scoaterea
în afara legii a ortodoxiei.
· în 1437 s-a constituit “Unio Trium Nationum”, o înţelegere
între cele trei naţiuni privilegiate: maghiari, saşi, secui.
b) Formarea Ţării Româneşti
Ø În 1241 a avut loc marea invazie tătară, ce a distrus
şi dezorganizat totul chiar dacă românii au ripostat:
o
românii
au încercat împreună cu secuii să apere trecătorile transilvănene;
o
invazia
tătaro-mongolă a avut implicaţii asupra teritoriilor din această parte a
Europei:
· a pulverizat cnezatele şi
voievodatele româneşti;
· a dezorganizat şi regatul maghiar
ducând la scăderea presiunii maghiare
asupra spaţiului românesc;
· a creat condiţiile pentru afirmarea politică la S şi E de
Carpaţi.
Ø Informaţii despre spaţiul de la Sud
de Carpaţi sunt oferite de lucrarea “Diploma cavalerilor ioaniţi” (1247), dată de regele Ungariei, Bela al
IV-lea, cavalerilor ioaniţi, în vederea aşezării lor în teritoriul viitorului
stat Ţara Românească.
Ø “Diploma cavalerilor ioaniţi”:
o
prezintă
lumea românescă la scurt timp după marea invazie mongolă;
o
surprinde
faptul că în teritoriile extracarpatice exista o intensă activitate economică;
o
oferă
informaţii despre stratificarea socială, arătând diferenţele dintre ţărani şi
mai-marii pământului (rustici în opoziţie cu majores terrae - categorii
privilegiate).
o
menţiona 5 formaţiuni prestatale în spaţiul cuprins între Carpaţi şi Dunăre:
· Ţara Severinului;
· Voievodatul lui Litovoi;
· Voievodatul lui Seneslau;
· Cnezatul lui Ioan;
· Cnezatul lui Farcaş.
Ø În 1272–1275, Litovoi sau un urmaş al acestuia purtând acelaşi nume a
denunţat suzeranitatea maghiară, afirmandu-şi autoritatea la Sud de Carpaţi,
intrând în conflict cu aceasta (1277 - 1279) :
o
Litovoi
a murit;
o
fratele
său, Bărbat, a fost luat prizonier şi răscumparat în schimbul unei mari sume de
bani, păstrându-şi ţara.
Ø Momentul decisiv al constituirii
statului de la Sud de Carpaţi a fost înlăturarea dominaţiei teritoriale a
Regatului Ungar.
o
desfiinţarea autonomiei Făgăraşului (1291) de către regele Andrei al II-lea a marcat revolta
conducătorului acestuia;
Ø conform “legendei“ Ţara
Românească a fost întemeiată de Negru
Vodă din Făgăraş care a trecut la Sud de Carpaţi şi a ”descălecat”
la Câmpulung (1290), prima capitală
a Ţării Româneşti şi necropolă domnească.
Ø conform tradiţiei istorice Ţara
Românească a fost întemeiată de Basarab
I numit şi Întemeietorul (1310? -
1352), care:
o
a
fost primul domn al Ţării Româneşti atestat documentar, întemeietor de ţară şi
dinastie;
o
a
eliberat teritoriile locuite de români, aflate sub controlul Hanatului Hoardei
de Aur ( Basarabia);
o
stăpânea
peste Banatul de Severin, Oltenia, Muntenia şi Basarabia;
o
a
reuşit să obţină independenţa Ţării Româneşti
faţă de Coroana maghiară:
· în 1317 regele Ungariei, Carol Robert de Anjou, i-a recunoscut lui
Basarab I titlul de voievod; drept urmare, Papa Ioan al XXII-lea i-a aşezat pe
dominicanii din Ţara Românească sub protecţia acestuia (1327);
· conflictul cu regalitatea maghiară a
început datorită stăpânirii Banatului de Severin de către Basarab I (în 1317 Banatul era în stăpânirea
ungarilor, pentru ca în 1324 să fie
în stăpânirea lui Basarab I);
· regele Carol Robert de Anjou a
iniţiat o campanie militară împotriva lui Basarab I (1330), pentru recuperarea Banatului de Severin:
- Basarab s-a oferit să-i restituie
Banatul de Severin şi un tribut de 7000 marci de argint (74 kg aur), fiind
refuzat de regele maghiar;
-
bătălia
a fost dată la Posada (9-12 noiembrie
1330) şi câştigată de Basarab I;
-
informaţii
despre bătălie oferă lucrarea “Cronica pictată de la Viena”
o
Victoria lui Basarab I a consfinţit independenţa Ţării Româneşti care cuprindea:
· Banatul de Severin;
· Oltenia;
· Muntenia;
· Basarabia.
Ø În 1359, urmaşul lui Basarab, Nicolae Alexandru
o
şi-a
luat titlul de „singur stăpânitor”;
o
a
creat Mitropolia Ţării Româneşti, dependentă de Constantinopol;
o
a respins pretenţiile politice ale regelui
maghiar şi încercările de catolicizare.
·
urmaşul
său, Vladislav Vlaicu s-a recunoscut
vasal al regelui maghiar de la care a primit: Severinul şi Făgăraşul.
· a început stăpânirea munteană asupra
acestor regiuni ce erau integrate regatului maghiar.
c) Formarea Moldovei
Ø Sub impulsul evenimentelor de la Sud
de Carpaţi s-a constituit Moldova, “cea de-a doua libertate românească” (Nicolae
Iorga).
Ø În această zonă izvoarele menţionau o
serie de formaţiuni prestatale:
o
cronicile
ruseşti („Povestea vremurilor de demult”,
“Cronica lui Nestor”),
consemnează pentru sec.XII – "ţara berladnicilor" în centrul
Moldovei.
o
documentele
papale sau cele emise de cancelaria maghiară menţionau: “ţara brodnicilor” în sudul Moldovei, şi “ţara volohilor” sau a Romanilor - în
nord-vestul Moldovei;
o
o
cronică rusească din sec XIII amintea despre - “ţara bolohovenilor” - situată în nord-estul Moldovei.
o
au
existat, probabil, mai multe reşedinte ale unor cneji locali: Siret, Bâtca
Domanei şi Baia; ultima având atât rol
economic cât şi politic.
Ø Din dorinţa de a anihila prezenţa
tătarilor în zonă, regele maghiar Ludovic I a înfiinţat o marcă de apărare în Nord-Estul Moldovei în fruntea căreia l-a
numit de Dragoş - voievod maramureşean.
· potrivit tradiţiei, venirea lui Dragoş a coincis cu ”primul
descălecat”, devenind voievod dependent de regatul maghiar;
· în 1359 a avut loc “al
doilea descălecat”, in contextul
unei revolte împotriva Ungariei în fruntea căreia s-a plasat un cneaz din
Maramureş, Bogdan, care i-a alungat pe urmaşii lui Dragoş supuşi Regatului
Ungariei, formând Modova mică (independentă de regatul maghiar).
Ø Până la sfârşitul sec. XIV, Moldova
s-a extins spre sud, astfel încât Roman I se intitula „domn din munte până la mare”.
Ø În timpul lui Petru I au fost luate o
serie de măsuri menite să asigure stabilitatea:
o
centralizarea
instituţiilor;
o
înfiinţarea
Mitropoliei Sucevei;.
o
în
1387, Petru I a depus jurământ de
vasalitate regelui Poloniei Vladislav I Iagello pentru a contracara pretenţiile
maghiare.
d)
Formarea Dobrogei
Şi în spaţiul dintre Dunăre şi Mare s-a produs unificarea teritoriilor
şi formarea unui stat medieval:
Ø În sec X în spaţiul dobrogean erau menţionate formaţiuni prestatale
conduse de:
o
Gheorghe;
o
jupan Dimitrie.
Ø Din punct de vedere administrativ
spaţiul dintre Dunăre şi Marea Neagră depindea de Imperiul Bizantin, care a organizat aici “thema Paristrion” (971 – 1204);
Ø În sec. al XI-lea, Anna Comnena în lucrarea “Alexiada” menţiona 3 şefi
locali:
o
Tatos – în
Sud, având reşedinţa la Dirstor;
o
Sestlav –
în Nord-Vest, având reşedinţa la Vicina (Isaccea);
o
Satza
(Saccea) – în Nord-Est, având reşedinţa la Preslav.
Ø În sec.XIII era menţionată între Mangalia şi Varna “Ţara
Cărvunei” (Ţara Cavarnei):
o
numele
derivă de la latinescul carbo, carbonaris (cărbune), având
în vedere principala ocupaţie a locuitorilor - fabricarea mangalului (cărbunele
de lemn);
o
a
constituit nucleul statului dobrogean;
o
a fost recunoscută de Bizanţ în 1325;
o
în
1325 avea în frunte pe Balica, care s-a implicat în
războiul civil din Imperiul Bizantin dintre Paleologi şi Cantacuzini.
Ø Urmaşul lui Balica- Dobrotici ( Dobrotiţă) a fost numit despot de către Bizanţ şi a reuşit
să unifice “ţările ” dintre Dunăre şi Marea Neagră (după 1347), întemeind Dobrogea:
o
a
avut relaţii cu Vladislav-Vlaicu, cu care a negociat în 1369 restaurarea lui
Stratimir la Vidin.
Ø Din despotatul lui Dobrotici
s-a desprins Ţara Dristei, organizată în jurul centrelor urbane de la Păcuiul
lui Soare şi Silistra;
o
aceasta
încorpora teritoriul de pe ambele maluri ale Dunării cuprins între Turtucaia şi
Cernavodă, fiind codusă de fiul său, Terter, recunoscut şi el de Bizanţ;
Ø Dobrotici şi apoi fiul său Ivanco,
au încercat să-şi apere ţara în faţa turcilor intrând în alianţă cu
domnul Ţării Româneşti, Dan I;
Ø după moartea lui Ivanco, Dobrogea a
intrat în componenţa Ţării Româneşti (1388):
Ø prin Tratatul de la Lublin (1390), încheiat între Polonia şi Ţara
Românească, Mircea cel Bătrân a fost
recunoscut drept stăpân al Dobrogei.
III. Instituţiile statului medieval
1. Domnia
a)
Ţara Românească şi Moldova
Ø După constituirea ca state în sec XIV, în cele două ţări
extracarpatice a avut loc un lent proces
de cristalizare instituţională;
Ø Principala instituţie era domnia,
începând cu sec. XV-XVI existând o tendinţă de întărire a autorităţii
domnului faţă de marea boierime.
o
titulatura domnilor români exprima calitatea de:
·
mare voievod - funcţie militară, conducator suprem al oastei;
·
domn şi singur stăpânitor - stăpân al întregului
pământ (domn din latinescul dominus).
Ø Inspirată din lumea bizantină, domnia
era autocrată şi se afirma ca domnie
de drept divin - “de sine stătător”;
o
puterea
domnului era considerată de origine divină, exprimată prin apelativul simbolic
“ Io-
Ioan “ sau prin formula bizantină “ din mila lui Dumnezeu “,
(Io – fiind prescurtarea de la Ioannes
- cel
ales de Dumnezeu);
o
prin
ceremonia ungeii cu mir de către mitropolit, domnii deveneau conducătorii
politici “din mila lui Dumnezeu”,
ceea ce le conferea întreaga putere şi le asigura sprijinul divinităţii;
Ø avea caracter ereditar - electiv, domnii
fiind aleşi din rândul unor dinastii:
o dinastia Basarabilor în Ţara
Românească;
o dinastia Muşatinilor şi Bogdăneştilor
în Moldova.
· caracter ereditar fiind transmisă din tată în fiu;
· caracter electiv deoarece boierii
şi sfatul aveau dreptul de a alege pe domn dintre membrii familiei domnitare (putea fi ales chiar dacă nu era
rodul unei casătorii legitime - dacă era
de „os domnesc”).
o
unii
domni şi-au asociat la domnie din timpul vieţii pe unul dintre fii, care
devenea ulterior successor;
Ø domnia avea caracter viager
– domnul fiind ales pe viaţă;
Ø
atribuţiile domnitorului erau foarte largi:
o
era
considerat stăpânul întregii ţări - dominium eminens;
o
numea
dregători;
o
emitea
hrisoave privind proprietatea;
o
avea
dreptul de a emite monedă;
o
avea
dreptul de a stabili sistemul de
impozite;
o
reprezenta
instanţa supremă de judecată;
o
era
apărător al bisericii;
o
iniţia
politica externă a statului;
o
avea
dreptul de a semna tratate şi de a încheia alianţe.
Ø Puterea domnului era îngrădită uneori
de marea boierime, pe care şi-o alătura la domnie, având nevoie de asentimentul
ei la urcarea pe tron.
Ø Instituţia centrală a evoluat ţinând
cont de categoriile privilegiate, astfel domnul putea:
o
retrage
proprietăţile boierilor care unelteau sau trădau (hiclenie);
o
condamna
la moarte;
o
Ştefan
cel Mare şi Vlad Ţepeş şi-au întărit autoritatea în raport cu marea boierime.
Ø În contextul creşterii dominaţiei otomane:
o
a
scăzut autoritatea domnului;
o
a
sporit puterea boierilor care au început să controleze instituţia domniei prin;
· susţinerea unor candidaţi la tron;
· încheierea unor întelegeri cu alţi
suzerani străini sau cu turcii.
o
a
început să se afirme sistemul numirii domnilor direct de către Poartă, fără
consultarea boierimii.
· numirea domnilor a devenit, cu
vremea, un simplu act de administraţie al Porţii, domnul depunând jurământ de
credinţă sultanului.
Ø În sec.X IV-XVI domnia a avut un rol esenţial în lupta antiotomană,
reuşind să păstreze autonomia statală, păstrându-şi dreptul de a alege domnul
dintre boierii pământului.
Ø Din a doua jumătate a sec. XVI, ca urmare a creşterii influenţei
Porţii, ideea de domnie a suferit o transformare notabilă, a început să nu mai
fie considerată un atribut exclusiv al voinţei divine, ea depinzând de voinţa
unui împărat lumesc, care era sultanul:
o
a
devenit o funcţie administrativă, iar domnul un înalt dregător al Porţii,
ocupând un anumit grad în ierarhia administrativă otomană;
o
atribuţiile
domniei au fost limitate de drepturile şi privilegiile boierimii mari, care-l
asista pe domn la guvernarea ţării, şi de „obiceiul” sau „legea ţării”;
o
în
calitatea de conducător al întregii administraţii a statului, domnul îi numea
pe marii dregători;
o
titlul
de voievod (comandantul suprem al
armatei), îi dădea dreptul să strângă birul, (dare destinată, în general,
acoperirii cheltuielilor de apărare sau răscumpărării păcii prin tributul impus
de puterile străine).
Ø Campaniile otomane şi înfrângerea
turcilor la Viena în 1683 au influenţat
politica unor domni:
o
Şerban
Cantacuzino şi Constantin Brâncoveanu în Ţara Românească;
o
Dimitrie
Cantemir în Moldova.
· au eşuat în încercarea de refacere a
autorităţii domneşti, iar evoluţia domniei româneşti a fost întreruptă de
instaurarea domniilor fanariote.
Ø în sec. XVIII au intervenit o serie de modificări în organizarea
instituţiei centrale odată cu instaurarea regimului fanariot în
Ţările Române:
o
1711
în Moldova;
o
1716
în Ţara Românească.
o
domnii
fanarioţi erau integraţi în ierarhia administrativă otomană, având funcţia de dragoman
al Porţii;
o
erau
asociaţi unui paşă cu două tuiuri, responsabili numai în faţa sultanului;
o
numirea
lor era condiţionată de plata unor sume mari de bani pentru confirmarea sau
prelungirea domniilor (mucarer);
o
principala
funcţie a statului era cea fiscală, fapt care a dus la creşterea fiscalităţii;
· veniturile mari ale domniei nu puteau
fi folosite pentru constituirea unui aparat modern ca în Occident pentru că
erau îndreptate spre Istambul.
o
pe
fondul nevoii permanente de bani a domnilor fanarioţi, s-a generalizat sistemul
vânzării dregătoriilor:
·
au
ajuns dregători persoane care deţineau capital, dar nu aparţineau boierimii
prin naştere;
o ultima alegere a unui domn de către
Adunarea ţării a avut loc în 1730;
Perioada domniilor fanariote a fost percepută într-o
manieră negativă în raport cu epocile istorice anterioare.
b)
Domnia în Transilvania
Ø Transilvania şi-a păstrat structura
voievodală chiar dacă regele maghiar era suzeranul ei.
Ø Spre sfârşitul sec. XIII şi începutul sec.
XIV, o parte din voievozii transilvăneni şi-au asumat prerogative sporite:
o
Roland
Borş;
o
Ladislau
Kan
o
aceştia
concentrau în mâinile lor atribuţii: militare, judiciare şi administrative.
o
deşi
era subordonat regelui Ungariei, voievodul Transilvaniei:
· avea autonomie;
· conducea armata Transilvaniei;
· convoca şi prezida Dieta;
o
domnia
nu era ereditară
Ø După înfrângerea armatei maghiare în
faţa turcilor la Mohaçs (1526) şi
prăbuşirea regatului maghiar în 1541,
Transilvania a fost organizată ca principat autonom sub suzeranitate otomană:
o instituţia voievodului a dispărut
treptat, iar congregaţiile nobiliare s-au transformat în adunarea
privilegiaţiilor (Dietă), care avea între atribuţii alegerea principelui,
care era confirmat şi investit cu semnele puterii de Poarta Otomană;
o
principele
era învestit cu largi prerogative, hotârand în probleme de politică externă:
·
declara
război şi încheia pace;
·
acredita
misiuni diplomatice şi primea trimişii diplomatici.
- amestecul Porţii în politica
externă a dus la îngrădirea unor
prerogative care aparţineau de drept principelui.
Ø în secolul al XVII-lea, principii:
o
erau
aleşi de Stările privilegiate în
momentele de libertate;
o
erau
numiţi direct de Poartă când creştea influenţa otomană;
o
aveau
nevoie de confirmarea puterii suzerane.
Ø la începutul sec. XVII, au intervenit o
serie de modificări în organizarea instituţiei centrale, odată cu instaurarea regimului habsburgic:
o
principatul
Transilvaniei a fost ocupat de habsburgi şi integrat în imperiul austriac:
o
a
fost dată Diploma Leopoldină (1691), care menţinea:
· alianţa celor trei naţiuni
privilegiate (maghiari, saşi şi secui);
· religiile recepte.
o
împăratul
a preluat şi titlul de principe, iar conducerea propriu-zisă a Transilvaniei nu
mai era asigurată de Dietă, ci de Cancelaria de la Viena.
2.Sfatul domnesc
a. Moldova şi Ţara Românească
Ø era alcătuit la început din marii
boieri în calitatea lor de mari proprietari de pământ, apropiaţi ai domnului şi
membri ai familiei sale, iar mai târziu din boieri cu dregătorii.
Ø Cele mai importante atribuţii ale
Sfatului domnesc
erau:
o asista pe domn la scaunul de judecată;
o consilia pe domn;
o participa la încheierea tratatelor cu
puterile vecine.
Ø actele domniei nu aveau valabilitate dacă nu exista consimţământul
marilor boieri din Sfat.
Ø principalii dregători erau:
o vornicul – era mai marele curţii domneşti
având prerogative judecătoreşti;
·
în
timp de război era comandant al oştirii domnului;
·
prima
dregătorie atestată documentar în 1387;
o logofătul - şeful cancelariei domneşti, redacta
acte şi le întărea prin aplicarea pecetei domneşti;
o vistierul - gestiona veniturile domniei,
adunate de visterie şi răspundea de administrarea acestora (în Transilvania era
folosit termenul de thesaurarius);
o stolnicul şi paharnicul – aprovizionau curtea domnească cu
alimente şi băuturi (atestaţi în 1392);
o postelnicul - primea solii străini şi se ocupa
de ceremonialul primirii lor;
o spătarul
- purta spada domnului la cereminii şi îndeplinea hotărârile domnului;
·
în
lipsa domnului era comandant suprem al armatei;
o comisul – avea în grijă grajdurile domneşti;
o hatmanul - Moldova - rol militar;
·
la
sfârşitul sec. XIV, a doua poziţie
în stat, după domn, era ocupată de;
- banul Olteniei în Ţara Românească;
- portarul Sucevei în Moldova.
Ø În a doua jumătate a sec. XV, odată
cu întărirea autorităţii centrale, din Sfatul domnesc au început să fie
eliminaţi treptat, boierii fără dregătorii.
Ø Accentuarea dependenţei faţă de
Poarta otomană a făcut ca, de la sfârşitul sec. XVI, Sfatul domnesc să fie
numit cu termenul turcesc de divan.
Ø În timpul domniilor fanariote,
numărul dregătorilor a crescut foarte mult, iar dregătoria a devenit repede
principalul mijloc de îmbogăţire.
b. Transilvania,
Ø Sfatul era cunoscut sub numele de Consiliul princiar:
o
a fost subordonat principelui în vremea
absolutismului;
o
şi-a
sporit puterea în momentele de declin ale puterii centrale;
Ø În timpul dominaţiei habsburgice, Guberniul,
instituţia administrativă organizată în 1693,
a creat o reprezentanţă la Viena care s-a constituit în Cancelaria Aulică a
Transilvaniei, având atribuţiile unui adevărat guvern, fiind condusă de un
cancelar aulic şi şase consilieri.
3. Adunarea stărilor privilegiate
Ø în Ţara Românească şi Moldova, a purtat
numele de Marea Adunare a Ţării (menţionată din sec. XV);
Ø era formată din: boierimea mare,
mijlocie şi mică, reprezentanţi ai
clerul înalt; şi curteni.
Ø nu a devenit o instituţie permanentă
ci una sporadică, fiind convocată, mai ales în sec. XVI, când era vorba de declaraţii de război împotriva turcilor sau
încheierea păcii cu aceştia.
Ø Adunarea Stărilor şi-a definit
atribuţiile în mai mare măsură în vremea lui Matei Basarab, când au apărut
conturate deosebirile dintre:
o
Sfat -
Sfatul sau Divanul domnesc al marilor boieri;
o
Soborul - feţele bisericeşti;
o
Adunarea a toată ţara - care cuprindea pe reprezentanţii tuturor stărilor
privilegiate îndreptăţite să participe.
4.Organizarea administrativ-teritorială şi jurudică
Ø nu a fost identică în Ţara
Românească, Moldova şi Transilvania, dar au existat şi elemente comune.
a. Transilvania
Ø Începând cu sec. XII, după ce a cucerit teritoriile locuite de români, Coroana
maghiară a trecut la impunerea comitatul regal - instituţie administrativ-teritorială
specifică regălităţii:
o
în
1111 a fost constituit primul
comitat - Bihorul;
o în 1164 comitatele Crasna şi Dăbâca;
o în 1175 comitatele Cluj, Alba şi Timiş;
o în sec. XIII, comitatele Arad,
Zarand şi Târnava.
Ø În zonele de margine, aflate în
imediata vecinătate a Carpaţilor, s-au menţinut „ţările” româneşti:Ţara
Bârsei, Ţara Făgăraşului, Ţara Haţegului,Maramureşul, etc.
Ø Pe baza vechilor privilegii, s-au
dezvoltat în această vreme comunităţile secuilor şi
saşilor.
o
teritoriul secuiesc era împărţit în scaune, unităţi administrative în
fruntea cărora se afla un comite;
o
teritoriul saşilor din Transilvania era organizat în scaune şi districte,
conduse de 2 juzi.
o
organizaţiile
săseşti s-au constituit în Universitatea saşilor (1486), a cărei autonomie a fost confirmată la sfârşitul sec. XV, pe fondul emancipării de sub autoritatea regală;
Ø districtele româneşti erau conduse de voievozi, cneji şi
juzi;
Ø oraşele transilvănene erau conduse de un sfat orăşenesc,
compus din 12 juraţi şi condus de un jude, împuternicit regal.
Ø
În
plan
juridic, pentru o lungă perioadă de timp,
obiceiul nescris al pământului, jus valachicum, a constituit principalul izvor de drept
pentru românii organizaţi în obşti libere.
Ø
În sec. XIV-XV a început uniformizarea legislativă, influenţată de:
Ø
scrierile juridice bizantine - Codul lui Justinian;
Ø
coduri de legi maghiare în Transilvania- Tripartitumul lui Werboczi (1517);
Ø
Un rol
important era
jucat de scaunul
de judecată al nobilului şi cel de la nivelul unităţii
administrative.
o
cea mai înaltă instanţă era cea a
voievodului sau a principelui, care dădea verdictul
final.
b. Moldova şi Ţara Românească
Ø Au fost organizate judeţe
(Ţara Românească) şi ţinuturi (Moldova), conduse de dregători locali, cu
funcţii administrative, fiscale şi judecătoreşti ce purtau numele de judeţi, pârcălabi şi vornici;
Ø oraşele
erau conduse de un sfat
orăşenesc, alcătuit din 12 pârgari şi un şoltuz, respectiv un judeţ.
5.Organizarea
bisericească
În spaţiul românesc religia
creştină a reprezentat un element de unitate care a asigurat continuitatea
neamului.
a. Biserica în Moldova şi Ţara Românească
Ø domnii au fost preocupaţi de
organizarea bisericească:
Ø în Moldova au fost întemeiate:
o
Mitropolia
Ţării Moldovei şi Sucevei - înfiinţată în timpul lui Petru I Muşat, recunoscută
de Patriarhia Constantinopolului în timpul lui Alexandru cel Bun (1401);
o
Episcopia
Siretului (1370);
o
Episcopia
Romanului (1408);
o
Episcopia
Rădăuţilor (1471);
o
Episcopia
Huşilor (1597).
Ø au fost ridicate ctitorii domneşti:
o
Mănăstirea
Bistriţa - Alexandru cel Bun;
o
Mănăstirile:
Putna, Neamţ, Voroneţ - Ştefan cel Mare;
o
Mănăstirea
Probota - Petru Rareş;
o
Biserica
Trei Ierarhi - Vasile Lupu.
Ø în Ţara Românească au fost întemeiate:
o
Mitropolia Ţării Româneşti la Curtea de Argeş (1359) - Nicolae
Alexandru;
· primul mitropolit fiind Iachint, care
slujise anterior la Vicina;
o Mitropolia Ţării
Româneşti la Severin (1370) - Vladislav Vlaicu;
·
mitropolit
fiind Nicodim;
o Episcopia Râmnicului
- Radu
cel Mare (1495-1508);
o
Episcopia Buzăului - Radu cel Mare (1495-1508);
Ø au fost ridicate ctitorii domneşti:
o
Biserica
Domnească de la Câmpulung - Basarab I;
o Mănăstirea Vodiţa - Vladislav Vlaicu;
o
Mănăstirea
Cozia - Mircea cel Bătrân;
o
Biserica
episcopală de la Curtea
de Argeş - Neagoe Basarab;
o Biserica curţii domneşti de la Targovişte - Petru Cercel;
o
Mănăstirea
Cotroceni - Şerban Cantacuzino;
o
Mănăstirile
Horezu şi Sf. Gheorghe Nou - Constantin Brâncoveanu;
o
lăcaşuri religioase la: Arnota Căldăruşani, Strehaia, Bărboteşti, Drăgăşani - Matei
Basarab;
Ø domnii au făcut danii unor mănăstiri:
o
Ştefan
cel Mare - mănăstirii Zografos de la Muntele Athos.
Ø domni au fost protectori ai culturii:
o
au
înfiinţat tipografii, sprijinind tipărirea şi circularea cărţilor bisericeşti -
Radu cel Mare, Matei Basarab, Vasile Lupu;
o
au
finanţat şcoli şi comunităţi religioase în Peninsula Balcanică, Asia Mică şi
Orientul Apropiat.
o
Şerban
Cantacuzino a cerut să fie tradusă Biblia în limba română (1688)
Ø raporturile dintre stat
şi biserică au fost de colaborare şi interdependenţă deoarece:
o
mitropolitul, deşi era subordonat Patriarhului de la Constantinopol, era supus
autorităţii domnului:
· era considerat al doilea om în stat
şi întâiul sfetnic al domnului;
· era membru în Sfatul Domnesc (membru
de drept);
· încorona pe domn;
· avea drept de judecată pentru
abaterile reprezentanţilor Bisericii;
· participa la procesele civile;
· a susţinut politica domniei;
o
mitropoliţii Ţării Românesti au fost investiţi de Patriarhia, din
Constantinopol (sfârşitul sec. XIV-lea), cu funcţia de "exarh al întregii Ungarii şi
al plaiurilor", titlu care le conferea autoritate spirituală asupra populaţiei ortodoxe din Regatul
Ungar, lipsită de ierarhie bisericească superioară pentru acest cult.
o
domnii au
sprijinit permanent biserica, dorind să păstreze ortodoxia, ca element de
unitate a poporului român.
b. Biserica în Transilvania
Situaţia religioasă a fost complicată datorită cuceririlor maghiare şi
tendinţelor de catolicizare;
Ø biserica ortodoxă a fost atestată
prin existenţa:
o
episcopiilor ortodoxe în sec. IX la: Dăbâca,
Biharea, Alba-Iulia.
o ctitoriilor cnejilor români, datând din sec.XI-XIII, descoperite
la: Densuş, Gura-Sadu, Strei, Streisângeorgiu, Sântămăria Orlei, Prislop;
o
ctitoriilor domnilor munteni şi moldoveni:
·
Ştefan
cel Mare - mănăstirea Feleac şi Vad;
·
Constantin
Brâncoveanu - în Făgăraş şi Ocna Sibiului.
o
Mitropoliei ortodoxe de la Feleac
(sfârşitul sec. XIV);
Ø Regalitatea maghiară a sprijinit
biserica catolică, înfiinţând episcopii
catolice la: Alba Iulia (sec. XI) şi Oradea
(sec. XII).
Ø În 1366, prin diplomele regale, regele Ludovic I a
condiţionat calitatea de nobil de apartenenţa la catolicism, fapt care a dus la
izolarea elementului românesc şi scoaterea în afara legii a ortodoxismului,
religia ortodoxă fiind considerată schismatica, era exclusa
dintre confesiunile legale, fiind socotita doar tolerata.
Ø În sec. XVI, odata cu Reforma, s-au
constituit patru religii recepte: catolica, luterana, calvina si
unitariana.
Ø Sub raport constitutional, acest sistem al
religiilor recepte era consfintit de Approbate si Compilate.
6. Organizarea militară
Ø era identică în toate Ţările
Româneşti;
Ø armata domilor şi voievozilor români
era formată din:
o
oastea cea mică - reprezenta armata permanentă;
· era formată din aparatul
administrativ militar central, curtenii şi cetele boiereşti;
· în Transilvania, cuprindea apropiaţii
voievodului, steagurile marilor nobili şi ale episcopului Transilvaniei.
o oastea cea mare - era alcătuită din toţi cei care
puteau purta arme, fiind convocată atunci când exista pericolul cuceririi
ţării;
·
număra
aproximativ 30.000 de oameni în timpul lui Vlad Ţepeş;
·
40.000
în timpul lui Ştefan cel Mare;
·
60.000-70.000
în timpul lui Petru Rareş.
o
garda personală- prezentă la curtea lui Vlad Ţepeş comandată direct de domn:
o
unităţile de mercenari apărute spre
sfârşitul sec. XVI.
Ø Ţările Române dispuneau de un
important sistem defensiv:
o
în
Moldova
şi Ţara Românească format din cetăţi întărite :
·
cetăţi de margine: Turnu, Giurgiu, Hotin, Cetatea Albă, Chilia, Orhei, Tighina, Soroca;
·
cetăţi de interior: Neamţ, Suceava, Roman şi Poienari.
o
în
Transilvania
format din:
o
oraşe care aveau fortificaţii: Făgăraş, Bran, Timişoara, Sibiu şi Sighişoara
o
cetăţi ţărăneşti: Râşnov şi Prejmer.
Am notat informatiile importante utile la lucrare.
RăspundețiȘtergere( Madalina Onila 12 H )
RăspundețiȘtergerepartikip
RăspundețiȘtergererusu razvan 12 h
RăspundețiȘtergereAm citit
RăspundețiȘtergereDamian Lucian
Am citit: Cozma Georgiana Alexandra -12H
RăspundețiȘtergereAndone Eusebiu 12H
RăspundețiȘtergerePopa Larisa Gabriela 12 h
RăspundețiȘtergereAm citit!
RăspundețiȘtergere