1.Formarea
poporului şi a limbii române
Ø Romanizarea a fost un proces istoric,
complex, ireversibil şi de durată, în cadrul căruia dacii au preluat limba, obiceiurile şi tradiţiile
romane;
o principalul factor al romanizării (106 - 271), a fost limba latină („latina
vulgata”- latina populară), care a pătruns în toate mediile, facilitând
contactul dintre autohtoni şi colonişti.
Ø
După
271 /274 (retragerea aureliană), idiomul
latin, predominant în Dacia romană, a
fost în permanent contact cu provinciile latinofone de la sud de Dunăre, până
la aşezarea slavilor în această zonă (602).
Ø Relaţiile complicate dintre Imperiul
Bizantin, (unde limba greacă a devenit limbă oficială, începând cu sec. VII) şi formaţiunile politico-militare
din Peninsula Balcanică, au avut drept consecinţă:
o fragmentarea comunităţilor locale
vorbitoare de latină;
o despărţirea comunităţilor
sud-dunărene de romanitatea nord-dunăreană;
o
formarea
unor dialecte:
·
dialectul daco-român (în România şi R. Moldova), care are mai multe graiuri: oltenesc,
maramureşean, moldovenesc;
·
dialectele sud-dunărene : aromân, istro-român, magleno-român.
Ø Procesul de formare a limbii române
s-a încheiat până în secolul IX.
o Limba româna, are o structură formată din;
·
substratul traco
dacic -
reprezintă 10% din totalitatea lexicului (160-180): barză, băiat, bordei, brad,
brânză, brâu, burtă, buză, cârlig, copil, gard, gorun, grapă, grumaz, mătură,
moş, mal, mânz, mazăre, pânză, prunc, pârâu, vatră, viezure, etc.
·
stratul latin - 80% din fondul principal de cuvinte al limbii române
(gramatica latină reprezintă structura fundamentală a limbii române);
·
adstratul slav - 20% este format
din cuvintele împrumutate din limbile popoarelor slave (slovana jucând pentru
regiunile balcano - dunărene un rol apropiat de cel pe care l-a jucat latina în
Occidentul medieval);
·
influenţe târzii.
2.Romanitatea românilor
Ø Romanitatea este elementul esenţial
al identităţii lingvistice şi culturale a poporului român.
o a reţinut atenţia cronicarilor,
istoricilor, filologilor, geografilor, etnografilor şi a altor oameni de
ştiinţă:
o istoricii au încercat să demonstreze:
·
descendenţa
romană a românilor din coloniştii aduşi de romani în Dacia Traiană;
·
continuitatea
romană în Dacia după retragerea aureliană şi în perioada migraţiilor;
·
originea
latină a limbii române;
·
formarea
conştiinţei de neam;
o au
folosit dovezi arheologice, lingvistice, etnografice, istorice, etc.
Ø Caracterul latin al limbii vorbite pe
ambele maluri ale Dunării şi în interiorul arcului carpatic a fost recunoscut timpuriu
de popoarele vecine.
Ø Romanitatea orientală este o realitate ce nu poate fi pusă
în discuţie:
o populaţia din Nordul Dunării apare documentar la sfarşitul mileniului I, sub numele de vlahi
(volohi, blachi, valahi), termen
ce arată un popor de origine romanică;
o vlahii işi spuneau probabil români,
adică romani - după numele cetăţii mame Roma.
Ø Din perioada sec. IX-XIV, datează o serie de informaţii
referitoare la locuitorii spaţiului nord pontic, cronicarii bizantini, slavi şi maghiari, fiind
primii care s-au referit la originea romană a românilor:
o într-un tratat militar, Strategikon (sec. VII), se face prima menţiune despre
români;
o într-un tratat de geografie armeană din sec. IX, Moise Chorenati, menţiona o „ţară
necunoscută ce-i zic Balak-Valahia”;
o cronica turcească ”Ogüzname”,
vorbea despre o ţară a vlahilor (Ulak-ili);
o împăratul bizantin Constantin al VII-lea Porfirogenetul
(912-959), în lucrarea „Despre administrarea imperiul”,
spunea despre români că „aceştia se mai
numesc şi romani pentru că au venit din Roma şi poartă acest nume până în ziua
de astăzi”.
o în „Sfaturile şi povestirile lui
Kekaumenos” (sec.XI), erau amintiţi vlahii (românii) sud-dunăreni care
trăiau în apropierea Dunării şi pe Saos (Sava);
o tratatul „Podoaba istoriilor” a
georgafului persan Gardizi (sec.XI),
aducea informaţii despre originea românilor
pe care îi aşează între slavi (bulgari), ruşi şi unguri, într-un spaţiu cuprins
între Dunăre şi un „munte mare”, probabil Munţii Carpaţi;
o Ioan Kynnamos
(sec. XII), confirma în cronica sa originea romană a românilor, spunând că „aceştia sunt veniţi de mult din Italia”;
o Anonymus (notarul
anonim al regelui Bela al III-lea), în cronica sa „Gesta Hungarorum”(„Faptele ungurilor”), spunea că la
sosirea lor, ungurii au găsit în Panonia slavi, bulgari şi „blachi, adică păstorii
romanilor”;
o Simon de Kéza
(sec. X), vorbeşte despre români în
lucrarea „Gesta Hunnorum et Hungarorum”,
subliniind că aceştia sunt „păstorii romanilor”;
·
cronicarii
maghiari Anonymus şi Simon de Kéza au admis prezenţa
vlahilor sau a păstorilor şi coloniilor romanilor în bazinul Dunării, înainte
de cucerirea lui Arpad sau chiar de cea a lui Attila;
Ø Din perioada sec. XV-XVI, datează o serie de menţiuni făcute de
umanişti, în care s-a vorbit despre spaţiul românesc şi locuitorii lui:
o Poggio Bracciolini (sec. XIV), a fost printre
primii umanişti italieni care au afirmat originea romană a poporului român;
·
a
constatat existenţa la românii nord-dunăreni a unei tradiţii referitoare la
descendenţa lor dintr-o colonie fondată de Traian;
o Flavio Biondo afirma
despre românii cu care se întâlnise la Roma că „invocau cu mândrie originea lor romană”;
o Enea Silvio Piccolomini (1405-1464), devenit papă sub numele de Pius al II-lea, în perioada
1458-1464, i-a menţionat pe români în lucrarea „Cosmografia”;
o Francesco della Valle;
o Johannes Leunclavius;
o Antonio Bonfinius (1434-1503), trăind la curtea regelui Ungariei, Matei Corvin, a scris, la comanda acestuia, lucrarea „Decadele”,
în care preciza că „din legiunile şi din
coloniile duse în Dacia de Traian şi ceilalţi împăraţi s-au tras românii”,
explicând existenţa insulelor de romanitate din estul Europei;
· toţi umaniştii italieni au fost
interesaţi de poporul român care dăduse mari luptători antiotomani: Mircea cel Bătrân, Iancu de Hunedoara, Vlad
Ţepeş, Ştefan cel Mare, Mihai Viteazul;
o Laonic Chalcocondil, grec stabilit în Italia (după căderea Constantinopolului), vorbind despre originea românilor, îi numea „daci” pe cei din nordul Dunării şi „vlahi”
pe cei din sudul fluviului;
·
a
fost primul, care mergând pe vechea
teorie greacă a identificat limba cu neamul;
o Filippo
Buonaccorsi, consilier la curtea iagellonă, călătorind în Moldova afla
despre „descendenţa românilor din colonişti
romani”;
o Jan Laski
(sec. XVI), episcop de Gnezno,
vorbind despre Moldova în Conciliul de la Lateran (1514), spune „căci ei spun că
sunt oşteni de odinioară ai romanilor”;
o Johannes Honterus, originar din Braşov, înscrie în harta sa (1542), numele Dacia pe întreg
teritoriul locuit de români;
o Anton Verancsics (1504-1573), de origine dalmată, în lucrarea „Descrierea
Transilvaniei, Moldovei şi Ţării Româneşti”, confirma existenţa unei
conştiinţe a descendenţei latine a românilor.
Ø În sec. XVII-XVIII,
ideea descendenţei românilor din „coloniile
romane” ale lui Traian a prins şi mai mult contur.
o călătorii străini care au ajuns în Ţările Române în sec. XV-XVII, notează că românii sunt
urmaşi ai romanilor prin nume dar şi prin asemănarea dintre limba vorbită de ei
şi latină.
Ø
Cărturarii români au susţinut în lucrările lor autohtonia şi romanitatea românilor:
o Nicolaus Olachus (1493-1568), în lucrarea „Hungaria”
(1536), considera că locuitorii
din Moldova, Ţara Românească şi Transilvania sunt descendenţii coloniştilor
romani, afirmând unitatea de neam,
origine şi limbă a românilor;
o Miron
Costin (sec. XVII) în lucrarea „De neamul moldovenilor, din ce ţară au
ieşit strămoşii lor”, considera că istoria românilor începea cu cea a
dacilor antici, cuceriţi şi supuşi de romanii lui Traian, care era considerat „descălecătorul
cel dintâi”;
·
lucrarea „De neamul moldovenilor, din
ce ţară au ieşit strămoşii lor”, este primul tratat savant
consacrat analizei originii neamului;
·
în
viziunea sa romanitatea românilor era dată de:
-
numele
dat românilor de străini;
-
de
numele pe care şi l-au dat ei inşişi, acela de români;
-
de
latinitatea limbii (număr mare de cuvinte din limba latină);
-
de
urmele lăsate de romani în fosta provincie Dacia (dovezi arheologice);
o Stolnicul Constantin Cantacuzino în lucrarea „Istoria
Ţării Româneşti”, susţinea
că ei, românii, ţin şi cred că sunt urmaşi ai romanilor şi se mândresc cu
această descendenţă glorioasă;
o Grigore Ureche în
lucrarea „Letopiseţul Ţării Moldovei”, nota „rumânii, câţi se află
locuitori în Ţara Ungurească şi la Ardeal şi la Maramoroşu, de la un loc sîntu
cu moldovenii şi toţi de la Rim se trag”;
o Ion Neculce;
o Dimitrie Cantermir în lucrarea “Hronicul
vechimei a romano-moldo-vlahilor”, spunea că “Aceştia dară (...) vestiţi romani (...) sunt moşii, strămoşii noştri,
a moldovenilor, muntenilor, ardelenilor(...)”.
3.Romanitatea romanilor. O problemă politică
Ø La sfârşitul sec. XVII şi în sec. XVIII au apărut primele semne ale unei conştiinţei naţionale
moderne în întreaga Europă, iar problema originii popoarelor se transformă din
problemă istorică în problemă politică.
Ø Conflictul dintre „Europa
imperiilor” şi „Europa naţiunilor” se complică în
Transilvania din cauza:
o contradicţiilor dintre interesele
austriece şi revendicările naţionale maghiare;
o aspiraţiilor de emancipare ale
românilor.
Ø După victoria de la Mohaçs (1688-1699), Principatul
Transilvania a trecut sub stăpânirea maghiară.
o românii deşi reprezentau 60% din
populaţie erau consideraţi „naţiune tolerată” iar maghiarii, saşii şi secuii naţiuni
privilegiate, sub pretextul întâietăţii celor 3 naţiuni privilegiate pe
pământul Transilvaniei;
Ø Unirea clerului catolic şi a
românilor ortodocşi cu Biserica Catolică (greco-catolici), realizată de casa de
Habsburg (1699-1701), afecta ordinea
tradiţională iar acceptarea originii romane a românilor ar fi conferit românilor
o superioritate de civilizaţie şi de tradiţie greu de împăcat cu condiţia lor
de naţiune tolerată;
o din acest motiv mulţi cronicari
germani din sec. XVIII au încercat
să dovedească întregii lumi că este cu neputinţă ca românii din Transilvania sa
fie urmaşii direcţi ai populaţiei romanizate în Dacia;
o unirea cu Roma a dat, în schimb, un
nou imbold aspiraţiilor românilor de a obţine drepturi egale cu celelalte
naţiuni şi confesiuni creştine din ţinuturile transcarpatice.
Ø Au existat şi voci care au recunoscut
romanitatea românilor:
o împăratul Austriei, Iosif al II-lea (1780-1790), considera românii„
incontestabil, cei mai vechi şi mai numeroşi locuitori ai Transilvaniei.”;
o Contele Teleki,
preşedinte al Cancelariei Aulice a Transilvaniei, recunoştea în 1791, că „românii sunt locuitorii cei mai vechi ai Transilvaniei”;
o David Hermann
susţinea în perioada sec. XVII-XVIII
că „atat cei de dincolo de Carpaţi, cât şi
cei din Transilvania, işi trag originea şi numele, ba chiar şi limba română,
din coloniştii aduşi de Traian”;
o istoricul Huszti Andras afirma în
acelaşi an :”Nici o naţiune nu are limba
atât de apropiată de acea veche romană ca naţiunea valahilor ceea ce este un
semn sigur şi care nu poate înşela că ei sunt în Transilvania urmaşii vechilor
colonii romane”.
Ø În spaţiul transilvănean a fost
declanşată lupta de emancipare a românilor ardeleni, care a avut ca scop recunoaşterea
legitimităţii revendicărilor populaţiei româneşti din imperiu, în calitatea sa
de moştenitoare directă a Romei antice:
o a fost începută de episcopul Inochentie Micu-Klein
(1692-1768);
o a fost continuată de reprezentanţii
Şcolii Ardelene:
·
Samuel Micu (1745-1806);
·
Petru Maior - „Istoria pentru începutul românilor în Dacia”;
·
Gheorghe Şincai (1754-1816);
·
Ion Budai-Deleanu.
-
au
respins ca nefondată teoria imigraţionistă şi au afirmat cu tărie originea
romană pură a românilor şi continuitatea elementului romanic pe teritoriul
vechii Dacii;
o argumentele acestor revendicări au
fost sintetizate într-un lung memoriu, „Supplex Libellus Valachorum”,
adresat Curţii din Viena (1791).
o a fost promovată şi de Paul Ioseph Schafarik , care susţinea în 1844 că „valahii de la nord şi
de la sud de fluviu au toţi aceeaşi origine” evoluând din „amestecul tracilor şi geto-dacilor cu
romanii”.
Ø În această atmosferă a fost lansată „teoria
imigraţionistă” a lui Franz
Sulzer în lucrarea „Geschichte des transalpinischen Daciens”
(1781), în care sfida părerea unanimă din cultura şi ştiinţa istorică europeană:
o a atras o serie de istoricii: I. C. Eder, Bolla Marton, I. Ch. Engel;
o a primit mai multe replici din partea:
· învăţatului sas Michael Lebrecht, care scria în timpul răscoalei lui Horea (1784), că românii, ca urmaşi ai
romanilor sunt „cei mai vechi locuitori
ai acestei regiuni”;
· istoricului englez E. Gibbon, autor al unei celebre istorii a Imperiului Roman (1787), arata că în Dacia, după
retragerea aureliană, a rămas „o parte
însemnată din locuitorii ei, care mai mare groază aveau de migrare decât de
stăpânitorul got”.
4.Teoria lui Roesler (teoria roesleriană)
Ø După realizarea dualismul
austro-ungar (1867), când
Transilvania, Banatul şi Bucovina au fost incluse în monarhia austro-ungară,
teoria imigraţionistă a fost reluată de către Robert Roesler, în două lucrări;
o „Dacien und Romanen” (1868);
o „Studii româneşti. Cercetări cu privire la
istoria veche a României”,
Leipzig (1871).
Ø Principalele idei ale teoriei imigraţioniste:
o exterminarea populaţiei de origine
dacică de către romani;
o dispariţia vechii toponimii
daco-getice;
o imposibilitatea romanizării populaţiei
dacice în 165 de ani;
o retragerea completă a populaţiei
romanizate din provincia Dacia în sec. III d.Hr., odată cu retragerea aureliană;
o poporul şi limba română s-au format la sud de Dunăre deoarece:
· lipsesc elemente de factură
germanică;
· există elemente lexicale comune în
limba română și albaneză;
· dialectele daco-roman şi macedo-român
se aseamănă;
· influienţa slavă a fost posibilă doar
la sud de Dunăre unde românii au devenit ortodocşi şi au preluat limba slavonă în cult;
o românii sunt un popor de păstori
nomazi;
o lipsa izvoarelor istorice care să
ateste existenţa românilor la nord de Dunăre înainte
de sec. XIII;
o la venirea lor în Transilvania,
maghiarii au găsit un ţinut pustiu („terra
deserta”).
Ø Ideile teoriei roesleriene, deşi au
fost criticate în mediile academice contemporane, au fost preluate, nu numai de
alte lucrări savante, ci şi de manualele şcolare din Ungaria sec. XIX-XX.
o George Bariţiu observa
că disputa pe aceasta temă „nu a fost atât
dorinţa sinceră de a descoperi adevărul , cât mai vârtos tendinţe curat
politice”.
Ø Situaţia nu era nouă, ideile susţinute
de Roesler fiind întâlnite şi în perioada anterioară:
o Szamaskosy Istvan, într-o lucrare din 1593,
susţinea că românii sunt urmaşii coloniştilor romani, pentru a-şi schimba
radical părerea după domnia lui Mihai Viteazul, când susţinea că
aceştia nu au cum să fie urmaşii romanilor, pentru că au fost mutaţi la Sud de
Dunăre în timpul împăratului Gallienus;
· a fost combătut de cărturarii saşi L.Toppeltinus şi J. Troster, ultimul autor al unei lucrări despre Dacia (1666), în care şi-a afirmat convingerile că „românii de azi ce trăiesc în Ţara Românească, Moldova şi munţii
Transilvaniei nu sunt decât urmaşii legiunilor romane”.
· a fost combătut şi de Benko Iozsef, în lucrarea „Trasilvania,
sive magnus Transilvaniae Principatus” (1778), unde arăta că la abandonarea provinciei traiane „mulţi romani împreună cu dacii indigeni au
rămas pe loc”.
Ø
Istoricii şi lingviştii români din sec. XIX (M. Kogălniceanu, A.D. Xenopol, B.P. Haşdeu, Gr. Tocilescu), au
demonstrat că argumentele lui Roesler nu sunt adevărate, adunând dovezi
referitoare la:
o populaţii dacice şi getice din
spaţiul carpato-danubiano-pontic;
o continuitatea populaţiei romanizate
pe teritoriul fostelor provincii Dacia şi Moesia,
· B.P. Haşdeu a
fost primul român care a luat atitudine împotriva teoriei imigraţioniste, susţinând în lucrările sale:
- supravieţuirea elementelor autohtone
geto-dace în urma cuceririi Daciei;
- continuitatea daco-romanilor şi apoi
a românilor în tot cursul Evului Mediu la Nord de Dunăre.
·
A.D.Xenopol (1847-1920), corespondent al Academiei Franceze, – a dat cea mai viguroasă replică
imigraţioniştilor în lucrarea „Teoria lui Roesler. Studii asupra stăruinţei
românilor în Dacia Romană” (1884);
·
Dimitrie Onciul;
·
Mihail Kogălniceanu.
Ø În a doua jumătate a sec. XIX a
avut loc dezvoltarea conştiinţei romanităţii poporului român, a limbii şi
civilizaţiei acestuia, datorită:
o renunţării la scrierea slavonă
(chirilică);
o generalizării alfabetului latin;
o predării limbii române şi a istoriei
naţionale.
Ø După Marea Unire din 1918,
a continuat să fie negată ideea continuităţii româneşti în ţinuturile de
dincolo de Carpaţi.
Ø În acest timp, şcoala istorică şi
lingvistică românească a realizat importante lucrări ştiinţifice în care era
tratată problema etnogenezei românilor, demonstrând
romanitatea românilor şi continuitatea lor în spaţiu traco-geto-dac:
o Vasile Pârvan
(1882-1927), membru al Academiei
Române; autorul primei hărţi arheologice a României, a adus argumente
arheologice pentru a scoate în evidenţă ideea latinităţii poporului român, în
lucrările „Începuturile vieţii romane la gurile Dunării” şi Getica”;
·
a
demonstrat că românii sunt “în cel mai înalt
grad şi daci şi români”;
o Nicolae Iorga - „Istoria
românilor”, evidenţiază
adevăruri în baza unei importante documentări din izvoarele scrise;
o Gheorghe Brătianu - „O enigmă şi un miracol istoric: poporul român” (1937), în care demonstrează că
romanitatea şi continuitatea românilor sunt procese reale şi nu miracole.
o Al. Rosetti - „Istoria
limbii romane”;
o Constantin C. Giurescu -„Formarea poporului român şi a limbii române” (1973), susţinea că „romanismul a biruit
în Dacia fiindcă el a câştigat pe autohtoni”;
o Nicolae Densuşeanu – „Dacia
preistorică”;
Ø Pe aceeaşi poziţie s-a situat şi un număr important de istorici străini care
considerau că românii sunt urmaşii daco-romanilor şi că s-au format ca popor în
Dacia Traiană.
o Th. Mommsen;
o I. Jung;
o C. Patsch;
o L. Homo;
o Paul Mackendrick.
Ø După al doilea război mondial, când Ungaria şi România au devenit
sateliţi ai URSS, s-a modificat contextul istoriografic datorită caracterului „imperialist”
al stăpânirii romane şi importanţa civilizatoare a slavilor în istoria Europei;
o istoricul oficial al regimului Mihai Roller, a negat romanitatea românilor, exagerând
rolul elementului slav în etnogeneza românească.
Ø În prezent, când România şi statele
vecine Ungaria şi Bulgaria fac parte din Uniunea Europeană, argumentul
întâietăţii istorice nu mai are valoare politică, iar reconstituirea trecutului
nu mai are consecinţe pentru drepturile cetăţenilor.
Ø Romanitatea românilor nu mai este
contestată şi este recunoscută ca fapt istoric cert.
Acest rezumat este foarte creativ si intelegi foarte usor.recomand!!!
RăspundețiȘtergereFoarte interesant !!😺
RăspundețiȘtergereInformatia este bine structurata si usor de parcurs . Keep it going with the good work !
RăspundețiȘtergereAcest comentariu a fost eliminat de autor.
RăspundețiȘtergereintelegi foarte bine lectia
RăspundețiȘtergereAnii desfasurarii bataliei de la Mohács sunt gresiti. Aceasta a avut loc in anul 1526, si a avut drept consecinta instaurarea stapanirii otomane asupra regatului ungariei. In urma bataliei se stabileste un stat vasal al otomanilor in Transilvania (Principatul Transilvaniei)
RăspundețiȘtergere